4 قطعه فرش قشقایی رونمایی شد

به گزارش مهسان بلاگ، مراسم رونمایی از چهار قطعه فرش عشایر قشقایی عصر روز سه شنبه 1 مردادماه با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران و جمعی از هنرمندان و صنعتگران این هنر در موزه ملی فرش برگزار گردید.

4 قطعه فرش قشقایی رونمایی شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، پرهام جانفشان مدیر کل میراث فرهنگی این استان با اظهار اینکه شرایط باید به گونه ای برنامه ریزی و مدیریت گردد تا گنجینه های نفیس موزه فرش به صورت نمایشگاهی برای عموم علاقه مندان و گردشگران به نمایش گذاشته گردد تاکید نمود: فرش برند جهانی هنر ایران است و بازدید از موزه فرش بخشی از برنامه اصلی گردشگرانی است که به ایران سفر می نمایند پس باید بیش از گذشته برای حفظ و معرفی این هنر چندهزار ساله در مقابل کشورهای رقیب که به دنبال الگوگیری از فرش ایران هستند کوشش کرد.

جانفشان با اعلام اینکه برگزاری چنین رویدادهایی موجب برندسازی برای موزه های استان می گردد گفت: فرش ایرانی براساس فرهنگ، اندیشه و باور مردم مناطق مختلف این سرزمین کهن بافته شده و این موضوع تنوع زیادی را در طرح و نقش فرش ایرانی به وجود آورده است که باید در قالب نمایشگاه های مختلف منطقه ای و قومی به نمایش عموم و گردشگران خارجی گذاشته گردد.

وی گفت: شرایط باید برای حضور پررنگ و فعال پژوهشگران و محققان در موزه فرش فراهم گردد ، امروز موزه ها تنها مکانی برای نمایش آثار فرهنگی و تاریخی نیستند بلکه باید اقدامات علمی و پژوهشی اساتید در قالب مقالات تخصصی منتشر گردد.

برای نخستین بار موزه فرش ایران در نظر دارد چهار قطعه فرش ممتاز عشایر قشقایی از جمله پرده ای متعلق به استان فارس با کتیبه و تاریخ بافت سال 1333 ه. ق، قالی نیریز با طرح درختی اواخر دوره قاجار و فرش بولوردی طرح لچک ترنج شیراز تاریخ بافت اواخر قرن 13 ه. ق، به اضافه یک قطعه رو تکلی (پوشش ویژه چارپایان) که غالباً حدود دهه 50 جهت استفاده از حیوانات بارکش استفاده می شده است و اینک منسوخ شده را به نمایش گذاشته است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16073

به "4 قطعه فرش قشقایی رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 قطعه فرش قشقایی رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید