12 گونه گیاه دارویی خراسان شمالی در معرض انقراض

به گزارش مهسان بلاگ، بجنورد - خبرنگاران - محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: 12 گونه گیاه دارویی این استان، به علت خشکسالی و برداشت های غیراصولی در معرض خطر انقراض است.

12 گونه گیاه دارویی خراسان شمالی در معرض انقراض

مهدی ایمانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: ثعلب، بادرنج بویه عشق آبادی، آق باش و آویشن برگ باریک از جمله این گیاهان در معرض انقراض است.

وی با بیان اینکه در این استان 350 گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده، اضافه نمود: بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند، اما برداشت های غیراصولی از اصلی ترین مخاطراتی است که رویشگاه گیاهان دارویی را تهدید می نماید.

این محقق منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: برداشت های غیراصولی سبب تخریب عرصه ها و رویشگاه ها شده است.

وی با بیان اینکه طبیعت استان، ذخیره گاه ژنتیکی است که باید صیانت گردد، اضافه نمود: بهره برداری از گیاه دارویی باید در قالب طرح و به صورت زراعی انجام گردد و برداشت آن باید در قالب طرح های زراعی، کشت و توسعه یابد.

او نبود واحدهای فرآوری را از دیگر مسائل توسعه گیاهان دارویی برشمرد و گفت: اکنون تنها یک واحد فرآوری گیاهی در منطقه جاجرم در حال فعالیت است.

ایمانی اظهار کرد: مردم بیشتر گیاهان دارویی را به صورت تفنن برداشت می نمایند اما این برداشت ها با تخریب رویشگاه ها همراه است و این خسارت ها، جبران ناپذیر است.

وی با اشاره به مصرف گیاهان مرتعی به عنوان دارو گفت: داروهای گیاهی عوارض کمتری دارند و به همین لحاظ در دنیا، مصرف داروهایی که منشا دارویی دارند، مورد اقبال قرار گرفته و این به آن معنا نیست که توصیه به مصرف گیاه، به عنوان دارو باشد.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: مصرف گیاه مرتعی به عنوان دارو به طور قطع باید با مشاوره و نظر پزشک باشد در غیر این صورت، بروز مشکل دور از انتظار نیست.

بر اساس این گزارش، در سطح دنیا بیش از 30 هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.

تنوع گیاهان در ایران سه برابر بیش از تنوع این گونه ها در اروپا است و این مزیتی برای کشور ما به شمار می رود.

هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که 2 هزار و 300 گونه گیاهی از این تعداد، ارزش دارویی دارد و رویش هزار و 782 گونه از این گیاهان منحصر به ایران است.

در خراسان شمالی هم 350 گونه گیاه دارویی وجود دارد.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان شمالی هزار و 285 هکتار با فراوری هزار و 920 تن است که گیاهان دارویی معروف ترین آنها زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.

7185/5132

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: ایرنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 9691

به "12 گونه گیاه دارویی خراسان شمالی در معرض انقراض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 گونه گیاه دارویی خراسان شمالی در معرض انقراض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید