10 غذای لذیذ ایرانی که گیاهی هستند!

به گزارش مهسان بلاگ، غذاهای گیاهی ایرانی را می شناسید؟ در دنیای امروز شاهد گسترش فرایند گیاهخواری در میان نوجوانان و حتی جوانان هستیم. بعضی از افراد بزرگسال نیز به علت مسائل مختلف از جمله فشارخون بالا سعی می نمایند رژیم گیاه خواری را جایگزین رژیم گوشت خواری نمایند. بسیاری از غذاهای ایرانی و فرنگی با اضافه کردن یک نوع گوشت خاص تهیه می شوند و این امر باعث شده است تا مطالعه گیاهخواران نسبت به طرز تهیه غذاهای گیاهی افزایش یابد.

10 غذای لذیذ ایرانی که گیاهی هستند!

یکی از بهترین روش هایی که با استفاده از آن می توانید غذاهای گیاهی تهیه کنید مراجعه به فرهنگ اقوام مختلف در ایران است. غذاهای محلی در اغلب موارد به ساده ترین شکل ممکن تهیه می شوند و هزینه چندانی ندارند. اگر شما نیز بنابر احتیاج خود یا یکی از اعضای خانواده می خواهید چند نوع غذای گیاهی محلی ایرانی را یاد بگیرید پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید.

با مطالعه این مطلب با غذاهای گیاهی در کشورهای دیگر نیز آشنا شوید: خوشمزه ترین غذاهای گیاهی در کشورهای مختلف

1-غذاهای گیاهی ایرانی | کنگر سوخاری در کردستان

بسیاری از ما حس مطلوبی نسبت به کنگر نداریم چرا که بسیاری از مادران آن را به شیوه بورانی تهیه نموده و سرو آن هم چندان برای جوانان و نوجوانان دل چسب نیست. بعضی دیگر از مادران ایرانی هم از کنگر برای تهیه خورش کنگر استفاده می نمایند که چندان باب میل گیاهخواران نمی باشد. اگر تا به امروز کنگر را به وعده غذایی خود راه ندارید پیشنهاد می دهیم کنگر سوخاری کردستان را امتحان کنید.

کنگر سوخاری یک ظاهر زیبا و طعم بی نظیر داشته و شباهت بسیار زیادی هم به غذاهای فرنگی دارد. برای تهیه کنگر سوخاری تنها ضروری است تا قدری آرد، زیره، تخم مرغ، کره و زعفران داشته باشید. مواد را هم با یکدیگر مخلوط نموده و کنگرها را در آن بغلطانید بعد هم در روغن فراوان سرخ کنید. اگر قدری کنگرها را له نمایید تا به صورت کتلت درآیند بهتر سرخ شده و تردتر خواهند شد.

2-والک پلوی تهرانی ها

والک نام گیاهی است که به صورت بوته ای و خودرو در اواسط بهار می روید. این گیاه را می توانید حوالی البرز و شمیرانات پیدا کنید. تهرانی های اصیل از زمان های دور این گیاه را تهیه نموده و با استفاده از برنج پلویی این غذای خوشمزه را تهیه می کردند. گیاه والک در کرمانشاه هم رشد می نماید و محلی ها آن را به طرق مختلفی سرو می نمایند اما نوع پلویی آن را صرفا می توانید در تهران پیدا کنید.

والک عطر تند و تیزی دارد و نباید به میزان بسیار زیاد در غذای شما مورد استفاده قرار گیرد. برای تهیه والک پلو باید مقداری از این گیاه را تهیه نموده و بعد از خورد کردن با آب تمیز بشوید. سپس برنج را آبکش نموده و والک ها را به صورت لایه لایه به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید اندکی سیر و زعفران هم به غذا اضافه کنید تا عطر و طعم دل چسب تری داشته باشد.

3-غذاهای گیاهی ایرانی | فلافل خوزستانی ها

فلافل را می توانید در تمامی نقاط کشور ببینید. هر جا که می روید فلافلی ها را در قالب وانت های قدیمی یا ساندویچی ها مشاهده خواهید کرد اما باید بدانید که اصالت این غذا به جنوب کشور بازمی گردد و طعم بی نظیر آن هم از خوزستان شهرت گرفته است. فلافل خوزستانی ها به صورت توپک های گرد و کاملا ترد تهیه می گردد. آن ها اعتقاد دارند که باید به میزان بسیار زیاد از ادویه و سبزی مخصوص در تهیه فلافل استفاده کرد تا طعم آن متفاوت و عطر آن مست نماینده باشد.

مایه اصلی فلافل را نخود چرخ شده تشکیل می دهد اما اگر می خواهید طعم فلافل خانگی شما نیز همانند فلافل جنوبی ها باشد بهتر است از سبزی های تازه و معطر همانند گشنیز در تهیه آن بهره ببرید. ادویه کاملا سلیقه ایست اما بد نیست بدانید که افزودن فلفل سیاه تازه به این غذای جنوبی تاثیر بسیار زیادی در افزایش طعم و رایحه آن دارد.

4-اشکنه ماش خراسانی ها

اشکنه غذایی است که از مقداری آب و تخم مرغ به دست می آید. بسیاری از جوانان و نوجوانان امروزی نام اشکنه را شنیده اند اما درصد اندکی از آن ها برای یک بار هم که شده این غذا را امتحان نموده اند. اشکنه در شهرهای مختلف به صورت های متفاوت و گوناگونی تهیه می گردد اما این تخم مرغ است که اصل ماجرا را تشکیل می دهد. در خراسان این غذا را با اضافه کردن ماش تهیه می نمایند و باید بگوییم این گزینه یکی از بهترین اشکنه های ایران قلمداد می گردد.

5-غذاهای گیاهی ایرانی | سیرابیج گیلانی ها

غذاهای گیلانی بیش از غذاهایی که در سایر مناطق کشور تهیه می شوند مورد تایید گیاه خواران قرار می گیرند. سیرابیج هم نام غذای دیگری از خطه شمال و استان گیلان است. مواد اولیه و اصلی این غذا را سیر تازه به همراه ساقه آن، تخم مرغ و روغن تشکیل می دهد؛ بنابراین می توان گفت به نوعی املت سیر هم نام دارد. این غذا را بهتر است با نان تازه سرو کنید اما بعضی از گیلانی ها آن را به همراه کته هم میل می نمایند.

6-باقالی قاتق رشتی ها

نام باقالی قاتق که می آید بی هوا یاد آب و هوای بارانی و جنگل های سرسبز شمال می افتیم. این غذا هم به استان گیلان تعلق دارد و به صورت خوراک و همراه نان یا همراه برنج و به صورت خورشتی سرو می گردد. برای این غذای خوشمزه باید مقداری لوبیای لپه شده را تهیه کنید. سیر تازه، شوید و روغن کنجد هم احتیاج دارید. این غذا به راحتی تهیه شده و هزینه چندانی هم ندارد.

7-غذاهای گیاهی ایرانی | پاکورای بوشهری ها

این غذا ما را یاد غذاهای تند هندوستان می اندازد. در واقع پاکورا نوعی میان وعده است که البته در جنوب کشور به عنوان وعده اصلی هم سرو می گردد. آرد نخود خام، تره، پودر چیلی، جوش شیرین و ادویه مواد مورد احتیاج برای تهیه پاکورای بوشهری است. در کنار سرو این غذا سعی کنید مقداری سس ماست و نعنا یا سس ملس با مواد ترش و شیرین تهیه کنید تا طعم ماورایی این پاکورای خوشمزه را درک کنید.

8-بت ماش سیستانی ها

بت ماش غذای دیگری است که با ماش تهیه می گردد و به جنوب شرق ایران تعلق دارد. در تهیه این غذای رقیق از مقداری ماش، برنج و حبوبات استفاده می گردد. از افزودن مواد معطر در زمان تهیه غذا غافل نشوید. این غذا طبع گرمی داشته و بهتر است در روزهای سرد سال سرو گردد. سیستانی ها این غذا را در زمان بارش باران و یا در ماه رمضان تهیه نموده و میل می نمایند.

9-غذاهای گیاهی ایرانی | دلمه برگ مو

اینکه دلمه برگ مو به کدام شهر و استان تعلق دارد قدری جای سوال دارد اما بد نیست بدانید که اغلب کردستانی ها و مردم آذربایجان این غذا را به صورت روزانه تهیه نموده و حتی بسیاری از آن ها یک درخت مو برای تهیه برگ مو در حیاط منازل خود کاشته اند. این غذا امروزه با استفاده از گوشت چرخ نموده به همراه موادی همانند برنج، زرشک و سبزیجات دلمه تهیه می نمایند اما اصالت این غذا بدون گوشت است و آن را صرفا به همراه مقداری برنج، سبزیجات معطر، رب انار و برگ مو تهیه می نمایند.

10-املت سوزی چابهاری ها

در چابهار یک املت خوشمزه و متفاوت تهیه می گردد که به علت استفاده از گیاه سوزی، به املت سوزی معروف شده است. آن ها این گیاه را از دل طبیعت به دست می آوردند و به سبک نرگسی اسفناج نیز آن را در تهیه املت سوزی به کار می برند. علاوه بر گیاه سوزی باید از سیب زمینی، تخم مرغ، پیاز، سیر و فلفل هم بهره ببرید. جالب است بدانید که املت سوزی یک غذای بین المللی است و در بعضی دیگر از کشورها هم تهیه می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 86231

به "10 غذای لذیذ ایرانی که گیاهی هستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 غذای لذیذ ایرانی که گیاهی هستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید