یکی از آسیب های جدی صنایع دستی تکرار است

به گزارش مهسان بلاگ، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی معتقد است: یکی از آسیب های جدی که به صنایع دستی در این سال ها وارد شده، تکرار است. تکرار موجب مرگ هنر می گردد و یکی از دلایل تکراری شدن آثار صنایع دستی در ایران، جدایی طراحی از صنایع دستی است.

یکی از آسیب های جدی صنایع دستی تکرار است

به گزارش خبرنگاران بر اساس خبر رسیده از خانه هنرمندان ایران، مراسم اختتامیه مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی و معاصر ایران با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون صنایع دستی این سازمان برگزار گردید.

مجید رجبی معمار- مدیرعامل خانه هنرمندان ایران- در ابتدای مراسم معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی که (دوم اردیبهشت ماه) در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار گردید ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان اظهار کرد : صنایع دستی از ارزشمندترین فراوریات ملی و واضح ترین نماد تمدن ما است. صنایع دستی به نوعی محملی برای بیان اخلاق، فرهنگ و هنر ما ایرانیان در گذر تاریخ بوده و در سرزمین ما چنان ریشه دوانیده که از دل تاریخ به نسل های بعد رسیده است.

او اضافه کرد: در شیوه و سبک جدید زندگی همه چیز به سمت صنعتی شدن سوق داده شده است؛ همین امر موجب شده که صنایع دستی در معرض آسیب قرار گیرد از این رو ضرورت این وجود دارد که به صنایع دستی بهای بیشتری داده گردد تا بتوانیم صنایع دستی را با کاربردی تر کردن از این گزند نجات دهیم و بتوانیم آن را همچون گذشتگان مان برای نسل های بعد یادگار بگذاریم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به مراسم اختتامیه نخستین مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع دستی و معاصر ایران گفت: در این مسابقه شاهد ابتکارات هنرمندان و خلاقیت شان در هنرهای سنتی ایران بودیم و با برگزاری چنین رویدادی زمینه ای فراهم شده است تا صنایع دستی ایران همسو با احتیاج مخاطبان به روز و کاربردی تر گردد.

او ادامه داد: در گفت وگویی که با بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی داشتم به یکی از الویت های خانه خانه هنرمندان ایران اشاره کردم. ما قصد داریم در خانه هنرمندان ایران انجمنی نیز برای صنایع دستی برپا کنیم تا این انجمن بتواند در کنار سایر انجمن های فعال در خانه هنرمندان فعالیت حرفه ای داشته باشد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش سرانجامی سخنانش با اشاره به برپایی نمایشگاه بزرگی از حصیر بافی در خانه هنرمندان گفت: از سوی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی امسال سال حصیربافی عنوان شده است امیدواریم که امسال با همکاری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی شاهد برپایی نمایشگاه بزرگی از حصیر در خانه هنرمندان باشیم.

همچنین بهمن نامور مطلق- معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - گفت: امروز برای صنایع دستی روز مهمی است، یکی از آرزوهای بزرگ من برگزاری برنامه ای مشترک میان طراحی و صنایع دستی بود، خوشحالم که امروز این آرزویم برآورده شد. برگزاری جشنواره بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی اتفاق مهمی در این عرصه به شمار می رود که امیدوارم با همکاری دانشگاهی ها، هنرمندان و مسئولان این رویداد تداوم داشته باشد.

به گفته نامورمطلق یکی از آسیب های جدی که به صنایع دستی دراین سال ها وارد شده، تکرار است . تکرار موجب مرگ هنر می گردد و یکی از دلایل تکراری شدن آثار صنایع دستی در ایران، جدایی طراحی از صنایع دستی است. طراحی از تکراری شدن صنایع دستی جلوگیری می نماید و موجب به روز و کاربردی شدن آن می گردد.

او با بیان این مطلب که تایلند با طراحی توانست صنایع دستی خود را نجات دهد گفت: پیش از این صنایع دستی تایلند صندلی خاصی درعرصه بین المللی نداشت اما با یاری دریافت از طراحی، تایلند توانست به پنجمین صادرکننده صنایع دستی در دنیا تبدیل گردد.

او اضافه کرد: صنایع دستی ایران نیز به دلیل انفصال از طراحی آسیب جدی خورده است، امیدوارم که با برگزاری این رویداد این انفصال رفع گردد و درآینده بسیار نزدیک شاهد اتفاقات خوشایندی دراین عرصه باشیم. البته باید همین جا اعلام کنم که نهضت صنایع دستی در ایران شروع شده است و امیدوارم این نهضت با استمرار نوآوری تداوم پیدا کند.

او در بخش سرانجامی سخنانش گفت: درسازمان میراث فرهنگی و گردشگری امسال را سال حصیربافی اعلام نموده ایم. حصیر یکی از صنایعی است که دراستان های مختلف ایران فراوری می گردد. امیدواریم که امسال بتوانیم دراین عرصه شاهد اشتغال زایی باشیم و در امسال نمایشگاه بزرگی از فراوریات حصیربافی را در خانه هنرمندان ایران به نمایش بگذاریم.

درادامه مهران هوشیار- دبیر نخستین دوره مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی و معاصر ایران- با تقدیر از کسانی که در برگزاری این رویداد سهمی داشته اند گفت: معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی حامی اصلی ما در برگزاری این رویداد بود و دانشگاه سوره نیز بخش اجرایی نمایشگاه را برعهده داشت.

او اضافه کرد: بی شک یکی از مهم ترین وجوه اعتبار یک رویداد رقابتی، داوران و شورای انتخاب آثار هستند و در نخستین دوره برگزاری مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع دستی و معاصر ایران، امیر مسعود انوش فر و حسین ماهر داوری آثار را برعهده داشتند.

مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه سوره ادامه داد: برای برگزاری این رویداد از بسیاری از هنرمندان فعال در این حوزه و پیشکسوتان برای همکاری دعوت کردیم اما متاسفانه بیشتر این افراد این همکاری را نپذیرفتند.

او در بخش سرانجامی سخنانش از آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران، مرضیه ترکمانیان و سیما افتخاری راد تقدیر کرد و ابراز امیدواری کرد که این رویداد در سال های آینده نیز تداوم داشته باشد.

در ادامه این مراسم با حضور زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از برگزیدگان این دوره تقدیر شد.

در سرانجام این مراسم، زهرا احمدی پور، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با هنرمندان حاضر در این مسابقه عکس یادگاری گرفت و سپس از نمایشگاه برپاشده از آثار هنرمندان شرکت کننده در این مسابقه بازدید کرد.

اجرای موسیقی زنده کوزه نوازی از بخش های این مراسم بود.

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20222

به "یکی از آسیب های جدی صنایع دستی تکرار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکی از آسیب های جدی صنایع دستی تکرار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید