کشت بافت، روشی جدید برای تکثیر سریع گیاهان گرانقیمت

به گزارش مهسان بلاگ، تهران - خبرنگاران - با کوشش محققان، زمینه تکثیر سریع گیاهان با استفاده از تکنیک کشت بافت گیاهی و فراوری کود و سموم بیولوژیک کشاورزی امکان پذیر شد.

کشت بافت، روشی جدید برای تکثیر سریع گیاهان گرانقیمت

به گزارش روز شنبه خبرنگاران از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ درگذشته برای تکثیر درختان و گیاهان از قلمه یا بذر آنها استفاده می شد. کشت بافت فناوری نسبتاً قدیمی است که در سال های اخیر برای فراوری سریع گیاهان مورد استفاده نهاده شد. در روش کشت بافت می توان حتی در خارج از فصل کشت گیاهان، به فراوری هزاران گیاه مورد نظر دست یافت.

گروهی از محققان خوش ذوق داخلی با روی آوردن به فناوری کشت بافت پیروز شدند علاوه بر فراوری چند نوع گیاه سرشناس به تکثیر سریع آنان نیز دست یابند.

از جمله گیاهان فراوریشده توسط این فراوری نمایندگان ایرانی می توان به گیاه ارکیده فلاموپسیس، گل محمدی، ونوس حشره خوار، کاکتوس، آبزی آلترنانترا رینیکی، آبزی آکینودروس، آبزی پوگستمون هلفری، آبزی همیانتوس، آبزی مونت کارلو اشاره نمود که بیشتر محصولات با استفاده تکنیک کشت بافت گیاهی فراوری و تکثیر شده اند که به سایر مراکز استان ها عرضه می شوند.

سبحان گایینی یک بیوتکنولوژیست گیاهی و صاحب ایده و طرح کشت بافت؛ درباره گیاهان فراوریشده از این روش گفت: گیاه ارکیده فلانوپسیس از گیاهان گران قیمت در دنیا بوده و از نظر زیبایی گل بسیار معروفی است. تکثیر ارکیده ها عمدتاً از بذر صورت می گیرد و به دلیل نداشتن ماده مغذی در داخل بذر قدرت رویش ندارند.

وی در ادامه با اشاره به تکنیک کشت بافت که تأمین نماینده ماده غذایی بذر گیاه است، شرح داد: کشت بافت برای جوانه زنی است که از طریق آن بذرها در مدت کوتاهی رشد می نمایند.

این فعال حوزه گیاه شناسی اضافه کرد: گیاه آبزی آلترنانترا رینیکی مینی گونه ای از گیاه است که ما به یاری تکنیک کشت بافت آن را تکثیر کردیم. این گونه گیاهی برگ هایی قرمز رنگ دارد و به عنوان گیاه تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه تکثیر این گیاهان با استفاده از تکنیک کشت بافت به دلیل افزایش سرعت رشد و محصولی باکیفیت بالا در دنیا و بالاخص در این شرکت صورت می گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: فراوری نماینده اصلی این گیاه کشور مالزی است.

گایینی با اشاره به آخرین نمونه فراوریشده دانش بنیان گفت: گیاه آبزی آکینودروس خانواده آکینو جزء گیاهان زینتی در خشکی و آبزی هستند، این گیاه به دلیل رشد کم و زمان بر بودن تکثیر آن با استفاده از تکنیک کشت بافت گیاهی انجام می گیرد.

وی در ادامه در تعریف این گیاه زیبا اضافه کرد: رنگ برگ های این گیاه، قرمز رنگ است و جزء گیاهان گران قیمت بشمار می رود که فراوری نماینده اصلی آن کشور تایلند است.

علمی ** 1201 **1485

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: ایرنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 7979

به "کشت بافت، روشی جدید برای تکثیر سریع گیاهان گرانقیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت بافت، روشی جدید برای تکثیر سریع گیاهان گرانقیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید