مصر در پرونده اختلافات جنوب یمن از عربستان سعودی حمایت کرد

به گزارش مهسان بلاگ، وزارت خارجه مصر در بیانیه ای که حمایت از عربستان سعودی مقابل امارات تلقی می گردد، بر ضرورت پایبندی به توافق ریاض تأکید کرد.

مصر در پرونده اختلافات جنوب یمن از عربستان سعودی حمایت کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزارت خارجه مصر، امروز (دوشنبه)، در بیانیه ای با اعلام حمایت خود از عربستان سعودی، بر ضرورت پایبندی به توافق ریاض درباره جنوب یمن تأکید کرد.

توافق ریاض توافقی است که دی ماه سال گذشته (1398) عربستان سعودی برای سرانجام دادن به درگیری ها در جنوب یمن میان متحدان خود (دولت هادی) با متحدان امارات (شورای انتقالی)، آماده و طرفین آن را امضا کردند اما تا امروز اجرا نشده است.

توافق ریاض، نه تنها پیروز نشد اختلافات متحدان سعودی و اماراتی را سرانجام بدهد، بلکه گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن (متحد امارات) شامگاه ششم اردیبهشت در جنوب یمن اعلام خودمختاری کرد.

به دنبال این اقدام، ائتلاف سعودی نیز بامداد امروز (دوشنبه) در واکنش به این موضوع بیانیه ای صادر کرد و از شورای انتقالی خواست از تصمیم خود صرف نظر کند.

به گزارش وبگاه خبری روزنامه الاهرام، قاهره ضمن استقبال از بیانیه امروز ریاض درباره جنوب یمن، خواهان لغو هر گونه اقدامی شد که با توافق ریاض در تعارض است.

مصر در بیانیه یادشده خواهان اجرای سریع مفاد توافق ریاض شد و بر ضرورت بازگشت اوضاع به حالت سابق تأکید کرد.

قاهره در این بیانیه ضمن اعلام حمایت خود از کوشش های سعودی و امارات عربی متحده مدعی شد که این اقدامات این کشورها برای برقراری صلح، تأمین امنیت و ثبات در یمن صورت بوده است.

مصر همچنین مدعی شد که کوشش های ائتلاف در یمن برای تضمین وحدت ملت این کشور و از بین بردن رنج آنها اجرا شده است.

در ادامه این بیانیه، با اشاره به اقدام شورای همکاری خلیج فارس، ساز و کار اجرایی این اقدام، نتایج گفت و گوی ملی فراگیر و قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت سازمان ملل، ادعا شده است که اقدامات کشورهای عضو ائتلاف در راستای دستیابی به یک راه حل سیاسی فراگیر برای بحران یمن اجرا شده است.

از مهم ترین بندهای توافق ریاض، استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت هفت هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و مشخص 12 وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع 24 وزیر کابینه بوده است که هیچ کدام تا به امروز عملی نشده است.

ص

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 47289

به "مصر در پرونده اختلافات جنوب یمن از عربستان سعودی حمایت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر در پرونده اختلافات جنوب یمن از عربستان سعودی حمایت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید