مصاحبه، دیپلمات سابق افغان: برگزاری لویه جرگه خلاف قانون اساسی افغانستان است

به گزارش مهسان بلاگ، دیپلمات سابق افغانستان گفت که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان براساس قانون اساسی صلاحیت برگزاری لوبه جرگه را ندارد و آزادی زندانیان طالبان نیز سبب تامین صلح نمی گردد.

مصاحبه، دیپلمات سابق افغان: برگزاری لویه جرگه خلاف قانون اساسی افغانستان است

احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار دفتر منطقه ای خبرنگاران گفت که براساس قانون اساسی افغانستان، لویه جرگه زمانی برگزار می شود که اعضای مجلس و سنای این کشور، اعضای شورای ولایتی و اعضای شورای شهرستان ها در آن اشتراک داشته باشند، اما شورای شهرستان ها که اکثریت را تشکیل می دهند تا هنوز ایجاد نشده است.

بر اساس اظهارات سعیدی، اعضای کابینه و دادستانی کل می توانند در لویه جرگه اشتراک داشته باشند اما حق رأی دهی را ندارند و تنها به عنوان ناظر اشتراک می نمایند.

سعیدی در ادامه اظهارداشت: رئیس جمهور افغانستان در 3 مورد می تواند لویه جرگه را برگزاری کند:

اول: زمانی که استقلال و تمامیت ارضی افغانستان مطرح بحث باشد.

دوم: زمانی که رئیس جمهور محاکمه شود.

سوم: زمانی که قانون در قانون اساسی افغانستان بازنگری یا تعدیل صورت گیرد.

دیپلمات سابق افغانستان اعلام نمود که در ماده صد و یازدهم قانون اساسی افغانستان در این ارتباط آمده است: لویه جرگه در حالات ذیل دایر میشود:

1- اتخاذ تصمیم در خصوص مسائل مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و مصالح عالی کشور.

2- تعدیل احکام قانون اساسی.

3- محاکمه رئیس جمهور مطابق به حکم مندرج ماده شصت و نهم قانون اساسی)

سعیدی بر اساس اینکه هیچ یک از سه شرط برگزاری لوی جرگه اتفاق نیفتاده، توضیح داد: در شرایط کنونی افغانستان، رئیس جمهور صلاحیت برگزاری لویه جرگه را ندارد.

این کارشناس افغان اضافه نمود که رئیس جمهور به این دلیل به جامانده زندانیان طالبان را آزاد نمی کند که این زندانیان محکوم به حق العبد هستند اما براساس قانون نه رئیس جمهور صلاحیت آن را دارد که مجرمین حق العبدی را آزاد سازد و نه لویه جرگه این صلاحیت را دارد.

سعیدی همچنین توضیح داد: نشستی که رئیس جمهور دستور برگزاری آن را داده، همانطور که از نامش تعیین است (جرگه مشورتی) تنها برای مشاوره برگزار می شود و رئیس جمهور ملزم به پذیرش و عمل کردن تصمیم آن نیست.

این دیپلمات سابق افغان به این سوال که هدف رئیس جمهور افغانستان از برپایی لویه جرگه مشورتی چیست؛ پاسخ داد: هدف رئیس جمهور این است که مسئولیت محقق نشدن صلح را به دوش مردم افغانستان بیاندازد.

وی اظهارداشت: رئیس جمهور می داند که حتی با آزادی 5 هزار زندانی طالبان نیز صلح در افغانستان تحکیم نمی شود و بسیار زیرکانه جرگه مشورتی را می خواهد و زمانی که صلح تحکیم نشد به مردم می گوید من که تصمیم نهایی را نگرفتم و جرگه مشورتی تصمیم نهایی را گرفته است و اگر صلح تامین نشده مردم افغانستان مقصر هستند نه من.

.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 57233

به "مصاحبه، دیپلمات سابق افغان: برگزاری لویه جرگه خلاف قانون اساسی افغانستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، دیپلمات سابق افغان: برگزاری لویه جرگه خلاف قانون اساسی افغانستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید