مددجویان پس از ترک نباید به خانه های پلاک قرمز بازگردند

به گزارش مهسان بلاگ، نایب رئیس مجتمع بهاران منطقه 12 شهرداری تهران گفت: نباید به گونه ای عمل گردد که خانه های پلاک قرمز به محل خواب معتادان رها شده از دام اعتیاد تبدیل گردد.

مددجویان پس از ترک نباید به خانه های پلاک قرمز بازگردند

به گزارش خبرنگار ، چندی پیش الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران (یکصد و شصت و دومین جلسه) نسبت به عملکرد مجتمع بهاران انتقاد و اظهار داشت: مجتمع بهاران در انجام مأموریت خود پیروز نبوده است.

او با اشاره به موضوع دستورالعمل مراکز بهاران در گزارش خود اظهار داشت: بعضی از اقدامات اجرا شده در مراکز بهاران تا امروز مطابق با دستورالعمل این مرکز نبوده است.

فخاری با بیان اینکه طبق دستورالعمل حضور مددجویان در مراکز بهاران نباید در بازه زمانی معین و محدود باشد، گفت: بعضی از مراکز بهاران بازه زمانی محدودی را برای حضور مددجویان در نظر گرفته اند و بر این اساس این افراد باید ظرف مدت 5 ماه مرکز مربوطه را ترک نمایند.

مورد دیگری که عضو شورای شهر تهران نسبت به آن ابراز نگرانی کرد، این بود که مراکز بهاران نسبت به آموزش حرفه و فن به مددجویان کارآیی مثبتی ندارند.

مهدی نصراللهی نایب رئیس موسسه خیریه حامیان اندیشه رشادت (مجتمع بهاران دایر در منطقه 12 تهران) در گفت وگو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه فعالیت مجموعه بهاران برای خدمت رسانی به افراد بهبود یافته مراکز ماده 16 (معتادان متجاهر) است، گفت: معتادان متجاهر پس از جمع آوری از معابر منطقه 12 به کمپ ماده 16 انتقال پیدا می نمایند و افراد پس از ترک اگر تمایل به کار داشته باشند، در مراکز بهاران آموزش های فنی و حرفه ای را کسب می نمایند.

او در شرح اینکه مراکز بهاران دارای چه ویژگی هایی است؟ گفت: ما برای افراد مددجو پزشک، مددکار و زیرساخت های آموزش فنی و حرفه ای از قبیل خیاطی و نانوایی را در نظر گرفته ایم تا پس از گذراندن دوره های آموزش فنی و حرفه ای در مراکز بهاران گواهینامه انتها دوره دریافت نمایند.

نصراللهی اشاره نمود: ما مددجویانی داشتیم که پیش تر در کار جمع آوری ضایعات بودند، اما به وسیله مراکز بهاران در حال حاضر حرفه خیاطی و نانوایی را فرا گرفتند و کسب و کاری برای خود ایجاد نموده اند.

نایب رئیس مجتمع بهاران توضیح داد: تأمین اقتصادی زندگی پس از ترک بزرگترین دغدغه بیشتر بهبودیافتگان مراکز ماده 16 است.

او در پاسخ به این سوال که مجتمع بهاران در منطقه 12 تهران در چه سالی راه اندازی شد؟ اضافه نمود: مجتمع در پی سال های 93 و 94 راه اندازی شد، اما نزدیک به یک سال بدون فعالیت بود و امروز نزدیک به 6 ماه است که از فعالیت مجدد آن می گذرد.

نصراللهی در پاسخ به این سوال که فعالیت مجتمع بهاران زیر نظر کدام نهاد است؟ گفت: مجتمع بهاران فعال در منطقه 12 به صورت NGO فعالیت می نماید و خیرین منطقه به صورت داوطلبانه هزینه آن را پرداخت می نمایند.

نایب رئیس مجتمع بهاران با اشاره به ارائه ساختمان از سوی شهرداری برای تشکیل مجتمع بهاران توضیح داد: تجهیز مجتمع بهاران با هزینه های چند صد میلیون تومانی از سوی خیرین اجرا شده و در مرکزی مانند منطقه 12 که افراد بهبود یافته پس از خروج از مجتمع در کوتاه ترین زمان ممکن به مرکز توزیع مواد مخدر (دروازه غار) می رسند، سعی در بهبود و یاری مددجویان شده است.

او با اشاره به ساختمان بچه ها کار در منطقه بعثت گفت: ساختمان بچه ها کار در بعثت نیز به وسیله شهرداری واگذار شده است.

نصراللهی گفت: مددجو به ایجاد شغل نیاز دارد و باید زمینه را به گونه ای فراهم کنیم که در داخل جامعه افراد بهبود یافته هر چه سریع تر پذیرفته شوند.

نایب رئیس مجتمع بهاران در پاسخ به این سوال که آیا معتادان به صورت داوطلبانه می توانند جهت اسکان و آموزش خود را به مراکز بهاران معرفی نمایند؟ گفت: بله این امکان فراهم است که افراد داوطلب به وسیله مراجعه به شهرداری و ثبت نام زمینه را برای حضور خود و آموزش در مراکز بهاران آماده نمایند.

او تأکید کرد: بسیاری از مددجویان تنها برای استراحت و خواب به این مراکز مراجعه می نمایند و در طول روز برای انجام فعالیت ها روزانه و اشتغال خود به بیرون از مرکز می روند و اعتقاد ما این است اگر بین خواب و استراحت در بین مراکز بهاران و بوستان ها تفاوتی وجود نداشته باشد، به طور حتم افراد بهبود یافته و مددجویان بوستان ها را برای خواب انتخاب می نمایند.

مراکز بهاران در انجام ماموریت های خود پیروز نبودند

نصراللهی توضیح داد: مددجویان نباید خانه های پلاک قرمز را برای استراحت انتخاب نمایند.

نایب رئیس مجتمع بهاران در پاسخ به این سوال که آیا ثبت نام و حضور مددجویان در مراکز بهاران با هزینه همراه است؟ گفت: هیچ گونه هزینه ای از مددجویان اخذ نمی گردد و تمام هزینه مجتمع بهاران را خیرین پرداخت می نمایند.

او در شرح دوره آموزش و ظرفیت مجتمع بهاران در منطقه 12 گفت: طول دوره به ظرفیت های مددجو مربوط است، اما طبق قانون 3 ماه زمان پیش بینی شده است و ما در حال حاضر در مجتمع بهاران 100 عدد تخت داریم که با ظرفیت کف خواب می توانیم 150 نفر را پذیرش کنیم.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16399

به "مددجویان پس از ترک نباید به خانه های پلاک قرمز بازگردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مددجویان پس از ترک نباید به خانه های پلاک قرمز بازگردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید