مافیای سیگار توتون کاران را زمین گیر کرد، هزاران فرصت شغلی دود شد

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران، گروه استان ها- زهرا بهرامی: کشت توتون در گلستان با بیش از هشت دهه قدمت، 70 درصد از 9 هزار تن فراوری سالانه کشور را به خود اختصاص داده اما در سال های اخیر قرارداد کشت با کشاورزان به شدت کاهش یافته است.

مافیای سیگار توتون کاران را زمین گیر کرد، هزاران فرصت شغلی دود شد

توتون محصولی است که یک سوم شالی آب مصرف می نماید، جایگزین مناسبی برای کشت برنج شناخته می گردد و درآمد خوبی هم برای کشاورزان دارد.

مردادماه سال گذشته رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در جلسه تبیین سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه دخانیات که در گرگان برگزار شده بود، از پنج برابر شدن فراوری فعلی توتون در کشور خبر داده و گفته بود که هم اکنون سطح زیر کشت توتون کشور تنها 20 درصد از احتیاج داخل را تأمین می نماید و تا خاتمه برنامه ششم توسعه باید سالانه بین 40 تا 50 هزار تن فراوری داشته باشیم.

اما در دو سه سال اخیر فراوری توتون در گلستان که قطب اصلی فراوری این محصول در کشور است از 6 هزار تن در سال به هزار و 700 تن رسیده است و کشاورزان معتقدند که دست هایی در کار است تا شرایط کشت هرسال سخت تر گردد و فراوری داخل به صفر برسد.

یکی از توتون کاران گلستانی به خبرنگاران گفت: در سال های گذشته طرح های حمایتی برای افزایش کشت توتون زیاد بود اما در سال های اخیر حمایت ها به حداقل رسیده و چهار سال است قیمت این محصول افزایش پیدا ننموده است.

دست های مافیا در کار است

جواد ملارستمی با بیان این که مسئولان به راحتی اعلام می نمایند توتون کشت نکنید، اضافه نمود: معلوم نیست چه دست هایی در کار است؛ سال گذشته ازیک طرف دخانیات خرید را تعطیل کرد و از طرف دیگر تجّاری که همپای دخانیات خرید می کردند قیمت را از 10 هزار تومان به 6 هزار تومان رساندند.

وی ادامه داد: سال جاری شرکت دخانیات قرارداد کشت با کشاورزان را به حداقل رسانده و به نظر می رسد این قراردادها هم فقط برای دریافت اقساط گرمخانه هاست.

وی اضافه نمود: در سال های گذشته 30 هکتار توتون کشت می کردم اما سال جاری رغبتی به کشت نداشتیم؛ هم اکنون 600 گرمخانه که با حداقل هزینه 10 میلیون تومانی احداث شده بدون استفاده رهاشده و یا به انبار تبدیل شده اند.

ملارستمی گفت: دست های مافیایی در کار است؛ چند هزار فرصت شغلی در گلستان ازدست رفته و هزاران نفر بیکار شده اند اما تعداد انگشت شماری توتون را با تعرفه پنج درصد وارد می نمایند و سودهای کلان می برند.

وی توضیح داد: سال گذشته استاندار و مسئولان صنعت و معدن قول هایی دادند و به کشاورزان گفتند نگران نباشید مسائل را حل نموده ایم اما در زمان بستن قرارداد، دخانیات سطح قراردادها را به یک چهارم سال های گذشته کاهش داد (یک هکتار را به دو هزار و 500 مترمربع کاهش داد) در این شرایط کشت برای هیچ یک از کشاورزان مقرون به صرفه نبود و خیلی ها کشت نکردند.

هرچند کشاورزان از وعده های مسئولان صنعت، معدن و تجارت برای حل مسائل توتون کاران گلستانی خبر می دهند اما رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان توپ بی تدبیری در کشت توتون و از دست رفتن فرصت های شغلی این حوزه را در زمین شرکت دخانیات می اندازد.

حسینقلی قوانلو به خبرنگاران اظهار کرد: توتون کاران سال جاری به چند دلیل رغبتی به کشت نداشتند؛ یکی آن که پرداخت پول قراردادهای سال گذشته به سال جاری رسید و با تأخیر چندین ماهه پرداخت شد و دیگر آن که شرکت دخانیات سطح قرارداد با کشاورزان را کاهش داد.

وی با یادآوری این که سالیان دراز شرکت دخانیات تنها متولی کشت توتون در کشور بوده است، اضافه نمود: بعد از آن که دخانیات خصوصی شد متأسفانه در دو سال اخیر احتمالاً به دلیل این که نمی تواند توتون را بفروشد و یا صادر کند؛ مشکل هر چه هست؛ سال به سال میزان قرارداد را کم می نماید.

رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: سال گذشته شرکت دخانیات گلستان دو هزار تن قرارداد بسته بود و سال جاری این رقم را به هزار و 700 تن رساند که عمده کاهش در شهرهای علی آباد و گرگان بوده است.

به دنبال سرمایه گذاران جدید هستیم

وی اضافه نمود: صنعت، معدن و تجارت به دنبال سرمایه گذاران جدید است که مستقیم با کشت کاران (کشاورزان) قرارداد ببندد؛ متأسفانه به رغم این که به کشت کارها گفتیم نگران نباشید و کوشش داریم از تسهیلات روستایی یاری هزینه کشت توتون را به جریان بیندازیم اما کشاورزان اعتماد ندارند و می گویند فقط با دخانیات باید قرارداد ببندند.

قوانلو با اشاره به این که سال گذشته سه هزار تن مازاد فراوری در گلستان داشتیم، بیان نمود: دلالان بخشی از فراوری مازاد را به قیمت توافقی خریدند و در نهایت شرکت دخانیات به اجبار 300 تا 400 تن توتون فراوریی آخر استان را خرید؛ اگر همین کار را هم انجام نمی دادیم هزار تن توتون می پوسید و زحمت کشت کاران هدر می رفت.

وی با بیان این که سال جاری تعرفه واردات توتون 10 درصد افزایش یافته است، توضیح داد: سال آینده هم 10 درصد دیگر به تعرفه واردات توتون اضافه نموده می گردد و با این قیمت دلار سال جاری صادرات به صرفه است؛ سال آینده بازار توتون خوب خواهد بود به شرط این که کشاورزان باور نمایند جای نگرانی نیست و توتون کشت نمایند.

درحالی که قوانلو شرکت دخانیات را عامل اصلی کاهش سطح زیر کشت توتون و از دست رفتن فرصت های شغلی در این حوزه اعلام می نماید اما مدیر مجتمع دخانیات استان گلستان تأکید دارد که سیاست گذاری ها در دست دخانیات نیست و متولی دستگاه دیگری است و دخانیات هم از سایر دستگاه ها مجوز می گیرد.

مهدی حاجیلری به خبرنگاران اظهار کرد: در اواخر دولت دهم و با مصوبه هیئت وزیران (91/4/27) وظایف حاکمیتی از شرکت دخانیات صلب شد.

وی یادآور شد: تا قبل از این مصوبه تمام امورات مربوط به توتون و توتون کاران در حوزه دخانیات بود و شرکت دخانیات با کشاورزان پیمان می بست و کشاورزان را حمایت می کرد.

وی اضافه نمود: پس از آن که در سال 1391 اختیارات را از شرکت دخانیات گرفتند و بر اساس اصل 44 سهام شرکت واگذار شد؛ مرکز برنامه ریزی و نظارت دخانیات کشور در سازمان صنعت، معدن و تجارت استقراریافته و ازلحاظ قانونی دیگر مباحث این حوزه به شرکت دخانیات ارتباط ندارد و با توجه به احتیاج به کشاورزان قرارداد می بندیم.

درهای کشور به روی خارجی ها باز شد

مدیر مجتمع دخانیات استان گلستان گفت: پس ازاین تغییرات شرکت دخانیات هم یک شرکت خصوصی مانند سایر شرکت هایی شد که فراوری می نمایند و دیگر ما تصمیم گیر و سیاست گذار نیستیم که چه میزان کشت شده است و چه مقدار توتون فراوری می گردد.

وی اضافه نمود: ما (دخانیات) هم برای کشت از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت می کنیم در شرایطی که در گذشته خودمان مجوز می دادیم.

حاجیلری توضیح داد: از سال 1392 به بعد درهای کشور به روی خارجی ها باز شد و کمپانی های بزرگ خارجی وارد ایران شدند و هم اکنون سهم ریالی بازار توتون کمتر از 6 درصد متعلق به شرکت دخانیات است.

وی بیان نمود: هم اکنون سهم اصلی بازار توتون کشور در اختیار شرکت های دیگر است که 94 درصد سهم ریالی را دارند اما یک کیلوگرم توتون داخلی مصرف نمی نمایند.

وی گفت: بر اساس آمار رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت سال جاری بین 46 تا 50 میلیارد نخ سیگار در داخل فراوریشده که به حدود 50 هزار تن برگ توتون احتیاج داشت.

مدیر مجتمع دخانیات استان گلستان با یادآوری این که خرمن سیگار ترکیبی از توتون های مختلف است، اضافه نمود: هم اکنون فقط شرکت دخانیات از توتون داخلی در خرمنش استفاده می نماید اگر کمپانی های خارجی که در ایران سیگار فراوری می نمایند تنها 20 درصد از توتون داخلی استفاده نمایند ما توتون کم می آوریم.

وی ادامه داد: اگر کشت توتون در گلستان تعطیل گردد و یا در شرایط حداقلی (مانند شرایط فعلی) باشد هفت تا هشت هزار فرصت شغلی استان از بین می رود و محصول جایگزین دیگری برای تأمین مخارج کشاورزان استان وجود ندارد.

حاجیلری اضافه نمود: ما پیشنهادهای خود برای حل مشکل توتون کاران گلستانی را به استاندار، مسئولان سازمان صنعت و معدن و ... اعلام نموده ایم و معتقدیم دولت می تواند با یکی دو مصوبه (کاهش واردات، افزایش تعرفه واردات و استفاده 30 درصدی از توتون داخل) مشکل را ریشه ای حل نماید.

وی گفت: گلستان بیش از 70 درصد توتون کشور را فراوری می نماید و سایر استان های فراورینماینده توتون مانند گیلان، مازندران و کردستان با مسائل ما در استان روبرو نیستند چراکه فراوری قابل توجهی ندارند اما ادامه روند موجود در کشت توتون بیکاری و بحران اجتماعی برای گلستان به همراه خواهد داشت.

با کاهش سطح کشت توتون در گلستان و از دست رفتن فرصت های شغلی به نظر می رسد سیاست گذاران این حوزه به جای مبارزه با مصرف سیگار، مبارزه با فراوری و صنعت را در دستور کار قرار داده اند که آن هم به نفع کمپانی های خارجی فراوری سیگارت در ایران است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 3076

به "مافیای سیگار توتون کاران را زمین گیر کرد، هزاران فرصت شغلی دود شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مافیای سیگار توتون کاران را زمین گیر کرد، هزاران فرصت شغلی دود شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید