شخصی که هرگز از صدور فرمان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی عذاب وجدان نگرفت!

به گزارش مهسان بلاگ، سرویس تاریخ انتخاب؛ ساعت 20ر17 دقیقه سه شنبه پنجم دی ماه 1351هری. اس. ترومن، رئیس جمهور آمریکا در فاصله سال های 1945 تا 1953، درسن 88 سالگی در کانزاس سیتی واقع در ایالت زادگاه خود میسوری درگذشت.

شخصی که هرگز از صدور فرمان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی عذاب وجدان نگرفت!

به گزارش روزنامه اطلاعات، مورخ چهارشنبه 6 دی 1351، هری اس. ترومن آمریکا را در دو جنگ رهبری کرد. او تنها رئیس جمهور آمریکا بود که برای اولین بار در تاریخ 1945 از بمب اتمی علیه دشمن استفاده کرد و آن را در جنگ به کار برد و موجب مرگ بیش از 200 هزار نفر زن و مرد و کودک شد و دو شهر را به طور کامل خراب و به ویرانه تبدیل کرد. هری ترومن به هری کوچولو معروف بود. ترومن مسئولیت بزرگ رهبری آمریکا را برای اولین بار پس از مرگ فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا در آوریل 1945 به عهده گرفت. او معاون روزولت بود که بعد از مرگ او پست ریاست جمهوری را در آخرین روزهای جنگ دوم دنیای به عهده گرفت. سه ماه بعد او به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس پوتسدام شرکت کرد و برای اولین بار با استالین رهبر شوروی روبه رو شد.

ترومن مدت هفت سال بعد یکی از نقش های مهم را در دوباره سازی اروپای جنگ زده و ترمیم خرابی ها و کمبود وضع مالی آن به عهده گرفت و درگیر جنگ کره، تشکیل پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی و جنگ سرد بر سر مسئله برلین شد. او در خاطرات خود می نویسد: هدف اصلی من همواره این بوده است که از وقوع جنگ سوم دنیای جلوگیری کنم.

در 1947 او دکترین معروف خود را به نام دکترین ترومن عرضه کرد. طبق این سیاست ترومن آمریکا را موظف کرد که جلوی توسعه نفوذ شوروی را در اروپا بگیرد.

اصل دوم دکترین ترومن این بود که به کشورهایی که در مقابل کمونیزم بپا می خاستند کمک گردد. کنگره آمریکا برای اجرای این طرح 400 میلیون دلار در اختیار ترومن گذارد تا به دولت های یونان و ترکیه کمک کند، تا نفوذ شوروی را سد نماید. ژنرال مارشال یکی از ژنرال هایی که ارتش متفقین را در جنگ علیه نازی ها رهبری می کرد در طی یک سخنرانی از طرح ترومن دفاع کرد و گفت: آمریکا باید به دوستان خود کمک کند تا آثار جنگ را در این کشورها از بین ببرند

ترومن برای اجرای این طرح از کنگره تقاضای بودجه کرد و کنگره با او موافقت نمود، ترومن از شوروی نیز کمک خواست که به کشورهای جنگ زده کمک دهد ولی شوروی ابتدا این پیشنهاد را پذیرفت ولی بعد از انجام آن سرباز زد.

در فوریه 1948 کمونیست ها بر چکسلواکی مسلط شدند. این حادثه اهمیت طرح مارشال را که به ترومن معروف بود بیش از پیش نمود و آمریکا را برای تقویت نظامی اروپا تحریک کرد و موجب شد که در آوریل 1949 پیمان آتلانتیک شمالی به مرحله اجرا درآید و برای دفاع اروپا تحقق یابد.

طی دومین دوره ریاست جمهوری، اولین ابتکار سیاست خارجی او عبارت بود از تشکیل سازمان پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) که بین کشورهای آمریکا و کانادا و ده کشور اروپای باختری منعقد شد و کشورهای یونان، ترکیه و آلمان باختری نیز بعدا به آن ملحق شدند. به موجب این پیمان حمله نظامی به یک یا چند کشور ناتو به منزله حمله به تمام کشورهای عضو تلقی می گردد.

ترومن در سال 1948 وقتی شوروی برلن غربی را محاصره کرد با مشکل بزرگی روبه رو شد. او بلافاصله دستور داد که پل هوایی برای برلن غربی تشکیل گردد و بیش از 2300 هزار تن ماده غذایی، نوشابه غیرالکلی به برلن غربی فرستاد تا محاصره سرانجام یافت.

ترومن در سیاست داخلی نیز چند اقدام مهم به عمل آورد. او به تقلید از طرح جدید روزولت طرحی برای تعدیل ثروت عرضه کرد و در سیاست داخلی تحولاتی به وجود آورد. ترومن وقتی به جای روزولت به کاخ سفید راه یافت در خارج از مرزهای آمریکا مردی گمنام بود. او در جنگ اول دنیای یک افسر توپخانه بود که بعد به بالاترین مشاغل دست یافت.

در سال 1948 آمار نشان داد که ترومن در انتخابات از رقیب جمهوری خواه خود توماس دوی شکست می خورد، ولی بر خلاف این آمار ترومن پیروز شد و هنوز پیروزی ترومن ضرب المثل برای نامزدهای انتخاباتی است که آمارها آن ها را بازنده نشان می دهند.

ترومن در شهر لامر واقع در ایالت میسوری در مه 1884 متولد شد. او فرزند یک دهقان و پرورش دهنده اسب بود. او در دوران جوانی به مشاغل کوچک نظیر ماشین شویی، نظافتچی ساختمان ها، کارمند بانک، مسئول خط راه آهن روی آورد و همواره خود را یک صلح دوست معرفی می کرد.

او خاطرات خود را در دوران بازنشستگی نوشت و آن را در دو جلد به مردم دنیا تقدیم داشت. او مردی ساده بود و گاه فحاشی می کرد و بدون ملاحظه زبان عامیانه را به کار می گرفت. او قوانینی برای حفظ حقوق اقلیت ها، تهیه مسکن، مزایای بازنشستگی از مالیات تهیه کرد. او همواره یک ضرب المثل را به کار می گرفت: شما نمی توانید مرا فریب بدهید من اهل میسوری هستم.

ترومن لجباز بود، سرسخت و یکدنده بود و به مطالعه تاریخ علاقه بسیار داشت. او عادت داشت که بعد از صرف صبحانه اش در خیابان قدم بزند و بارها مردم عادی او را هنگام راه رفتن در خیابان ها دیده بودند. او حتی وقتی رئیس جمهوری بود از این عادت دست نکشید. معمولا خبرنگاران او را در همین زمان قدم زدن غافلگیر می کردند و سوال ها را برایش مطرح می نمودند.

او از ضعف دید رنج می برد و قد کوتاه خود را به مزاح می گرفت. در کنفرانس پوتسدام با خنده اشاره می کرد که مسرور است چون هم چرچیل و هم استالین از او کوتاه تر هستند.

ترومن در 1934 که به معاونت روزولت انتخاب شد. سناتور میسوری در سنای آمریکا بود و در 1944 جناح راست و چپ حزب دموکرات با هم او را به عنوان نامزد حزب انتخاب کردند.

اولین تصمیم ترومن در پست ریاست جمهوری موافقت با تشکیل کنفرانس سازمان ملل در سان فرانسیسکو بود.

او عامل اصلی مرگ 200 هزار ژاپنی بود ولی خود می گفت هرگز در این مورد احساس ناراحتی نکرده است و می گفت: حتی دقیقه ای از خواب خود را برای این تصمیمی که گرفتم از دست نداده ام و هرگز ناراحتی وجدان نداشته ام.

در 25 ژوئن 1950 در حدود 60 هزار سرباز کره شمالی به جمهوری کره حمله نمودند. پنج روز بعد قوای زمینی آمریکا وارد نبرد شدند و ترومن خواهان اقدام نظامی از طرف سازمان ملل متحد شد.

جنگ کره تا بقیه مدت ریاست جمهوری ترومن ادامه یافت و بالاخره در 26 ژوئیه 1953 یعنی شش ماه بعد از کناره گیری ترومن پایان یافت.

ترومن در هشتادمین سالگرد تولد خود به خبرنگاران گفته بود که امیدوار است تا سن نود سالگی زندگی کند زیرا در کتابخانه ترومن هنوز کارهای زیادی مانده بود که بایستی انجام می داد.

این کتابخانه که محل نگاهداری کلیه اسناد و سوابق و یادبود سال های تصدی ترومن در کاخ سفید است مورد علاقه او بوده و تا زمانی که سلامتی جسمی اجازه می داد بیش تر وقت خود را صرف مطالعه در آن جا می نمود.

کتابخانه مزبور در نزدیک خانه 15 اتاقه ویکتوریا در ایندیپندنس میسوری یعنی محلی که ترومن و همسرش بعد از ترک واشنگتن از سال 1953 در آن زندگی می کردند واقع است.

در تاریخ 21 مارس 1969 پرزیدنت نیکسون و همسرش از ترومن در ایندیپندنس دیدن کردند. بعد از این دیدار پرزیدنت نیکسون به خبرنگاران گفت: در این دیدار ما پیرامون مناسبات شرق و غرب صحبت کردیم و من متوجه شدم که ترومن درباره هر موضوعی کاملا وارد و آگاه بود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: انتخاب
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 31407

به "شخصی که هرگز از صدور فرمان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی عذاب وجدان نگرفت!" امتیاز دهید

1 کاربر به "شخصی که هرگز از صدور فرمان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی عذاب وجدان نگرفت!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شخصی که هرگز از صدور فرمان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی عذاب وجدان نگرفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید