سیم کارت eSIM چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

به گزارش مهسان بلاگ، مطمئن هستیم که در چند وقت اخیر از بسیاری از افراد شنیده اید که در مورد سیم کارت الکترونیکی یا eSIM صحبت می نمایند. eSIM یک تکنولوژی نسبتا جدید است که احتمالا در آینده بیشتر در مورد آن خواهیم شنید. ولی eSIM چیست و چه تفاوتی با سیم کارت های استانداردی دارد که ما در حال حاضر استفاده می کنیم؟ اگر دوست دارید در این زمینه بیشتر بدانید، این مطلب را تا خاتمه بخوانید.

سیم کارت eSIM چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سیم کارت چیست؟

قبل از این که بتوانیم مفهوم جدید و مدرن تر سیم کارت الکترونیکی را شرح دهیم، لازم است کمی به عقب تر برگردیم و ابتدا ببینیم که سیم کارت استاندارد چیست و چه کاری انجام می دهد. اصطلاح سیم (SIM) مخفف کلمات Subscriber Identity Module به معنی ماژول شناسایی مشترک است. بنابراین سیم در واقع تنها یک چیپ حافظه ساده است که اطلاعاتی را برای شناسایی مشترکین یک شبکه تلفن همراه در خود نگه می دارد. سیم کارت ها اغلب در قالب کارت هایی از جنس PVC فراوری می شوند که یک بخش فلزی برای اتصال به برد گوشی موبایل روی آن واقع شده است. اولین سیم کارت ها اندازه ای برابر با یک کارت اعتباری داشتند ولی با گذشت زمان اندازه آن ها کوچک تر و کوچک تر شد.

سیم کارت در خود یک شماره شناسایی منحصربه فرد 20 رقمی به نام ICCID را ذخیره می نماید که معمولا روی آن هم حک شده است. این همان عددی است که برای منتقل کردن یک شماره موبایل از یک اپراتور به اپراتور دیگر به آن احتیاج دارید. در سیم کارت عدد دیگری به نام IMSI هم ذخیره می گردد که در اصل همان شماره تلفن شما است. علاوه بر این ها، هر سیم کارت شامل فهرستی از سرویس های قابل دسترسی برای مشترک و دو کد امنیتی است. اولین کد PIN یا Personal Identification Number نام دارد که برای تایید مالکیت سیم کارت باید آن را پس از قرار دادن سیم کارت در یک گوشی جدید وارد کنید. دومین کد که PUK یا Personal Unblocking Code نام دارد، در صورتی که کد PIN را بیش از تعداد مجاز اشتباه وارد نموده باشید، یاری می نماید تا سیم کارت خود را از حالت قفل خارج کنید. تمام این اطلاعات برای برقرار کردن تماس و رد و بدل کردن صحیح اطلاعات بین شبکه های موبایل اپراتورهای مختلف لازم است.

سیم کارت ها همچنین معمولا در خود حافظه ای برای ذخیره سازی پیامک و شماره تلفن مخاطبین دارند که در گوشی های موبایل امروزی دیگر به کار نمی آید. میزان حافظه سیم کارت های استاندارد چیز بین 8 تا 256 کیلوبایت است که برای ذخیره کردن بیش از 250 شماره تلفن کفایت می نماید. البته طبیعتا این روزها بیشتر افراد شماره تلفن های خود را به جای سیم کارت در سرویس های ابری ذخیره می نمایند.

eSIM یا سیم کارت الکترونیکی چیست؟

eSIM جدیدترین و به روزترین فرمت برای سیم کارت است. البته احتمالا بهتر است برای eSIM دیگر از عنوان سیم کارت استفاده نکنیم. نام eSIM به معنی سیم جاسازی شده (Embedded SIM) است؛ یعنی سیم کارتی که با یک گجت یکپارچه شده. eSIM یک سیم کارت واقعی نیست، بلکه یک چیپ با استاندارد SON-8 است که مستقیما داخل یک گجت تعبیه شده. با این حساب eSIM را نمی توان خارج یا تعویض کرد.

مزایای سیم کارت الکترونیکی

تعداد اتصالات و نحوه کارت eSIM دقیقا مشابه سیم کارت های عادی است، ولی طبیعتا با توجه به این که از قبل درون گوشی قرار گرفته دیگر نگران هماهنگی آن با اسلات گوشی نخواهید بود. چیپ eSIM همچنین قابل اعتمادتر است و مانند سیم کارت عادی دچار خطای مکانیکی مثل بد قرار دریافت در اسلات نمی گردد. علاوه بر این، از آنجا که چیپ eSIM کوچک تر از سیم کارت عادی است و احتیاجی به فضایی برای خارج کردن هم ندارد، از آن می توان در داخل گجت های کوچکی مانند ساعت های هوشمند استفاده کرد.

استفاده از eSIM ابتدا تنها منحصر به گجت های صنعتی بود، ولی اپل در سال 2012 خاطرنشان کرد هیچ قانونی استفاده از آن را در محصولات مصرفی منع ننموده است. اپل با توجه به این موضوع قرار دادن eSIM در محصولاتی مانند آیپد را شروع کرد. آخرین گجت اپل که از eSIM استفاده می نماید اپل واچ سری 3 مدل 4G/LTE است. گوشی گوگل پیکسل 2 هم برای اولین بار در ایالات متحده از eSIM استفاده می نماید.

معایب سیم کارت الکترونیکی

مزایای eSIM زیاد است ولی این تکنولوژی ممکن است از دید کاربر معایبی هم داشته باشد. اگر جزو افرادی باشید که به طور مکرر گوشی عوض می نمایند، یا به طور هم زمان چند گوشی یا چند سیم کارت را به کار می برند، ممکن است eSIM زندگی شما را اندکی سخت و پیچیده کند. با eSIM هر بار که بخواهید از یک گوشی یا گجت جدید بهره ببرید، باید سیم کارت خود را به وسیله نرم افزار آن فعال کنید. یعنی دیگر نمی توانید مثل سابق به سرعت سیم کارت را از یک گوشی درآورده و در دیگری بگذارید و همه چیز آماده کار باشد.

eSIM همچنین در شرایطی مثل موقعی که شارژ گوشی شما تمام شده و قصد دارید سیم کارت خود را تنها برای چک کردن چیزی یا دریافت یک تماس در گوشی دوستتان قرار دهید خیلی به کار نمی آید. با استفاده از eSIM چنین کاری اگر غیر ممکن نباشد سریع و آسان هم نیست.

منبع: Android Pit

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 2410

به "سیم کارت eSIM چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیم کارت eSIM چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید