سهم ایران از بازار جهانی زعفران پایین است، شروع همکاری با فائو

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین شیرزاد، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، پیرامون همکاری های اخیر، فیمابین سازمان مرکزی تعاون روستایی با فائو در خصوص زنجیره ارزش زعفران گفت: پیرو اعلام آمادگی دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مورد ایجاد زمینه همکاری این سازمان با فائو در چارچوب توسعه توان بازاریابی محصولات داخلی و بهبود توان تولیدی و صادراتی شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی، مکاتبه رسمی در این مورد با دفتر مذکور در ایتالیا انجام گردیده است.

سهم ایران از بازار جهانی زعفران پایین است، شروع همکاری با فائو

وی اضافه کرد: در این مکاتبه ضمن اشاره به صندلی و نقش سازمان و شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی در بخش کشاورزی کشور به ویژه کارنمودهای آن در توسعه بازار و بازرگانی محصولات کشاورزی، آمادگی همکاری تجاری این سازمان با طرف های اروپایی به ویژه در امور بازاریابی و توسعه محصول با محوریت زعفران و اهمیت راهبردی گیاه زعفران اعلام گردیده است. در این زمینه محصولاتی با ارزش اضافه نموده بالا و دارای مزیت داخلی مانند زعفران(با تاکید برتقویت ماده موثره آن یعنی کروسین، ﭘﻴﻜﺮوﻛﺮوﺳﻴﻦ و سافرانال)و خواص دارویی آن از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مورد نظر بوده و به آمادگی اتحادیه های سراسری تعاونی های روستایی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای مشارکت در این زمینه نیز اشاره گردیده است.

شیرزاد گفت: با پیگیری و برگزاری جلسات مشترک توسط آقای دکتر حسین عمادی نماینده جمهوری اسلامی ایران، مدیر کل فائو آقای داسیلوا در تاریخ 31 مرداد ماه امسال، پیشنهاد خود برای ارائه یاری های فنی از جمله حمایت از توسعه پایدار زنجیره ارزش زعفران کشور، بهبود ارزش اضافه نموده و محصولات جنبی، حمایت از نشانه جغرافیایی زعفران ایران(نشانه GI) به وسیله تقویت تعاونی ها و شرکتهای خصوصی و بطور کلی تقویت ساختار زنجیره ارزش را ارائه نموده و ضمن ابراز تمایل فراوان به همکاری، خواهان اعزام هیئتی از فائو به ایران برای آنالیز راهکارهای پیش رو گردیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس پیشنهاد فائو این همکاریها به وسیله مرکز سرمایه گذاری فائو در خصوص اجرای طرح توسعه زنجیره ارزش زعفران انجام خواهد شد. علاوه بر آن پیشنهاد گردیده است تا با استفاده از الگوهای موفق در زمینه تحلیل بازار محصولات مانند تحلیل بازار زعفران، طرح هایی ویژه در مورد محصول زعفران نیز اجرا گردد. در این زمینه تبادل نظرات کارشناسی در مورد نحوه انجام این مبادلات و به ویژه تاکید سازمان بر برنامه های عملیاتی و اجرایی و گذار از ارزیابی های مطالعاتی در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: نکته قابل ذکر دیگر اینکه با ابتکار سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور برای نخستین بار کنترل کیفی محصول و معین گرید (درجه) زعفران بر اساس شکل ظاهری (خصوصیات مورفولوژیک) توسط آزمایشگاه هایی جهت کنترل کیفی محصول زعفران و کارشناسان مجرب انجام خواهد شد. آزمایشگاه های همیار به کارگرفته گردیده در طرح شامل آزمایشگاه روبینا گل پاسارگاد (تایباد)، آزمایشگاه کیان طوس (تربت حیدریه)، آزمایشگاه پژوهشکده علوم صنایع غذایی (مشهد)، آزمایشگاه آتکام (دانشگاه فردوسی مشهد) ، آزمایشگاه مصطفوی (مشهد) ، آزمایشگاه تستا (مشهد) وآزمایشگاه تروند زعفران قائن (قائن خراسان جنوبی) بوده که با حضور تعداد 3 مباشر خرید زعفران در استان خراسان رضوی و 3 مباشر در خراسان جنوبی مجموعا 6 مباشر انجام شد.

شیرزاد گفت: در حال حاضر سهم کنونی ایران از بازار جهانی زعفران پایین است و انتظار می رود همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی با فائو در انجام مطالعات علمی زنجیره ارزش و تأمین زعفران، کشت قراردادی، تدوین استانداردهای جامع محصول زعفران در کشور، فرآوری زعفران، معرفی رسمی برند ملی زعفران ایران در بازارهای هدف ، حضور پر رنگ و قوی تجار ایرانی در بازارهای جهانی و دریافت سهم بیشتر بازار، منشاء اثرات مفیدی واقع گردد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 2058

به "سهم ایران از بازار جهانی زعفران پایین است، شروع همکاری با فائو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ایران از بازار جهانی زعفران پایین است، شروع همکاری با فائو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید