درباره کم کاری تیروئید و عوارض آن چه می دانید؟

به گزارش مهسان بلاگ، کم کاری تیروئید حالتی است که در آن بدن قادر نیست به مقدار کافی هورمون تیروئید ترشح کند. هورمون تیروئید در کنترل رشد، ترمیم و سوخت و ساز بدن نقش دارد؛ به همین دلیل افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است دچار خستگی مفرط، ریزش مو، افزایش وزن و افسردگی و عوارض دیگر شوند.این بیماری در زنان 10 برابر بیشتر از مردان دیده شده و حدود 1 تا 2 درصد مردم جهان را درگیر کرده است.

درباره کم کاری تیروئید و عوارض آن چه می دانید؟

کم کاری تیروئید چیست؟

غد ه کوچک تیروئید به شکل پروانه است و در جلو و نزدیکی پایه گردن قرار گرفته است. این غده، هورمون های تیروئید را تولید و ذخیره می کند، هورمون های تیروئید تقریبا همه سلول های بدن را تحت تاثیر قرار می دهند.

وقتی غده تیروئید سیگنالی به نام TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید(دریافت کند، هورمون های تیروئید را آزاد کرده و وارد خون می کند. این سیگنال در زمان کاهش سطح هورمون تیروئید و از غده ای کوچک در مغز بنام هیپوفیز ارسال می شود.

گاها غده تیروئید با وجود دریافت سیگنال های زیاد، هورمون ها را آزاد نمی کند. این اختلال، کم کاری تیروئید اولیه نامیده می شود که شایع ترین نوع آن کم کاری تیروئید است. معمولا 90 درصد کم کاری تیروئید ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو است، تیروئیدیت هاشیموتواز انواع بیماری های خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به غده تیروئید حمله می کند. از علل دیگر کم کاری تیروئید اولیه می توان کمبود ید، اختلال ژنتیکی، مصرف برخی داروها و برداشتن بخشی از غده تیروئید طی عمل جراحی اشاره کرد.

گاهی اوقات هم غده تیروئید سیگنال TSH برای ترشح هورمون تیروئید بیشتر را دریافت نمی کند؛ این زمانی اتفاق می افتد که غده هیپوفیز به درستی کار نکند در اینصورت به آن کم کاری تیروئید ثانویه می گویند.

هورمون های تیروئید بسیار مهم هستند و به کنترل رشد، ترمیم، سوخت وساز بدن کمک می کنند. کم کاری تیروئید اختلالی است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند و همانطور که قبلا اشاره شد این هورمون ها در سوخت و ساز بدن هم نقش دارند. سوخت وساز بدن روی دمای بدن و میزان کالری سوزی تاثیرگذار است. به همین دلیل افراد مبتلا به کم کاری تیروئید اغلب احساس سرما و خستگی می کنند و به راحتی هم وزن اضافه می کنند.

کم کاری تیروئید چطور بر سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارد؟

هورمون تیروئید به کنترل سرعت سوخت وساز بدن کمک می کند. هرچه متابولیسم (سوخت وساز) بدن سریع تر باشد به این معنی است که در حال استراحت کالری بیشتری خواهد سوزاند.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، هورمون تیروئید کمتری ترشح می کنند و این به معنی آن است که متابولیسم آهسته تری داشته و در زمان استراحت کالری کمتری می سوزانند.

داشتن سوخت و ساز آهسته عوارضی از جمله خستگی، افزایش سطح کلسترول خون و سختی در کاهش وزن خواهد شد. پس در صورتیکه متوجه شدید که وزنتان به دلیل کم کاری تیروئید کاهش پیدا نمی کند ورزش های هوازی متوسط تا شدید مثل پیاده روی سریع، دویدن، کوهنوردی و قایقرانی را امتحان کنید.

ورزش هوازی چیست؟

اشتباهاتی که باعث کاهش متابولیسم بدن تان می شود.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: کتاب کاله
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8496

به "درباره کم کاری تیروئید و عوارض آن چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره کم کاری تیروئید و عوارض آن چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید