خطر انقراض ماهیان آب های شیرین دنیا

به گزارش مهسان بلاگ، بنا به دلایل متعددی جمعیت ماهیان آب های شیرین نقاط مختلف جهان بسیار کم شده است و اکنون با خطر انقراض روبرو هستند.

خطر انقراض ماهیان آب های شیرین دنیا

به گزارش خبرنگاران ، بر اساس یک ارزیابی ماهیان آب شیرین در معرض تهدید قرار دارند؛ به طوری که یک سوم جمعیت دنیای از آنها با خطر انقراض روبرو است.

جمعیت ماهیان آب شیرین مهاجر از سال 1970 تا به امروز 76 درصد کاهش یافته و ماهی های عظیم - که بیش از 30 کیلوگرم وزن دارند - در بیشتر رودخانه ها نابود شده اند. جمعیت دنیای ماهی های عظیم هم 94 درصد کاهش یافته و سال گذشته 16 گونه ماهی آب شیرین منقرض اعلام شده است.

در گزارش سازمان حفاظت دنیای با عنوان ماهیان فراموش شده دنیا ، گفته شده است که جمعیت دنیای ماهیان آب شیرین در حال سقوط آزاد هستند. مسائل متنوع از جمله آلودگی ، صید بی رویه و ماهیگیری، غییرات آب و هوا و برهم زدن اکولوژی های رودخانه ها باعث انقراض بعضی از گونه ها و خطر مشابه برای گونه های دیگر شده است. بیشتر رودخانه های دنیا اکنون در قسمتهایی متصرف شده اند و آب آنها برای آبیاری استخراج می شوند. البته جریان های طبیعی نیز این رودخانه ها در جهت منفی تحت تاثیر قرار می دهد و زندگی ماهیان آب شیرین را سخت می نماید.

ماهی قزل آلا که بخشی از چرخه زندگی خود را در اکوسیستم های آب شیرین می گذرانند ، از دهه 1960 در نقاط مختلف دنیا به شدت کاهش یافته و مارماهی اروپا به شدت در معرض خطر است. بوربوت و ماهیان خاویاری نیز در آبهای انگلستان منقرض شده اند.

این گزارش نشان داد که تنوع زیستی در اکوسیستم های آب شیرین با دو برابر سرعت اقیانوس ها و جنگل ها از بین می رود. بیش از 18 هزار گونه ماهی آب شیرین شناخته شده و هنوز هم بیشتر کشف می گردد. اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ، که لیست قرمز دنیای گونه های در معرض خطر را تهیه می نماید ، بیش از 10 هزار گونه را ارزیابی نموده و دریافت که حدود 30 درصد در معرض خطر انقراض قرار دارند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 78989

به "خطر انقراض ماهیان آب های شیرین دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر انقراض ماهیان آب های شیرین دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید