خبرنگاران چکش کاری سند آمایش توسط اعضای کانون های تفکر دانشگاه یزد

به گزارش مهسان بلاگ، یزد - خبرنگاران - سند آمایش استان یزد که مراحل پایانی تدوین را پشت سر می گذارد در دو ماه اخیر در کانونهای تفکر دانشگاه یزد مورد آنالیز نهاده شده، روز پنجشنبه در نشستی با حضور استاندار، نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، جمعی مدیران استان، تدوین کننده سند از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و اعضای کانون های تفکر دانشگاه یزد این سند مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

خبرنگاران چکش کاری سند آمایش توسط اعضای کانون های تفکر دانشگاه یزد

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در این نشست که به میزبانی دانشگاه یزد برگزار گردید، در مورد سند آمایش استان گفت: بعضی از کارهایی که در استان یزد انجام می گردد، به صورت الگو در سایر مناطق کشور مورد استناد و استفاده قرار می گیرد که در ارتباط با سند آمایش نیز اقداماتی که تا کنون صورت گرفته شایسته تقدیر است.

سید ابوالفضل موسوی بیوکی اضافه کرد: آنالیز سند آمایش استان و نقد آن توسط متخصصان دانشگاهی باعث تدوین سندی مطلوب برای استان خواهد شد و استفاده از دیدگاه های مختلف برای تدوین آن، در راستای استراتژی حکمرانی خوب است که محور حرکت استاندار یزد می باشد،

محمد صالح اولیاء رییس دانشگاه یزد نیز که اخیراً به سمت معاون وزرات نیرو منصوب شده، ابتکار صورت گرفته برای جمع آوری دیدگاه های مختلف و به نقد و چالش گذاشتن سند آمایش از سوی دانشگاهیان استان را اقدامی شایسته دانست و گفت: آنالیز این سند با حضور بالاترین مقامات استان و قشر دانشگاهی مبین رویکرد مناسبی است که برای تدوین آن اتخاذ شده است.

در ادامه این نشست عضو کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد در مورد سند آمایش استان گفت: بعضی از آمارهای مالی مورد استفاده برای تدوین این سند مربوط به یک دوره خاص است (پسابرجام) که اتکا زیادی به داده های آن نمی توان کرد و باید مبنای بهتری برای هدف گذاری های این سند انتخاب گردد.

حبیب انصاری سامانی عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه یزد، فقدان یک پاردایم مشترک و روشن در این سند را از دیگر مسائل سند آمایش استان دانست و یادآور شد: اسناد به دو رویکرد ارشادی و دستوری تهیه می گردد که سندهای آمایشی معمولاً رویکردهای ارشادی دارد و هدف سند آمایش باید این باشد که روند توسعه استان از حال نامتوازن کنونی به حالتی متوان تغییر یابد.

وی ادامه داد: آنچه که در استان یزد رخ داده اصولاً توسعه نبوده بلکه رشدی نامتوازن در بعضی ابعاد بوده که با توجه به پذیرفته شدن وضع موجود استان در این سند آینده استان نیز بر همین مدار اما با ساختاری بزرگ تر دیده شده است.

انصاری توضیح داد: اگرچه کوشش قابل توجهی برای تدوین این سند صورت گرفته اما این اقدام با ابزار و رویکردی نامناسب بوده که در نهایت آینده بهتری را برای استان یزد رقم نمی زند.

عضو کانون تفکر سلامت اجتماعی و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز در مورد سند آمایش استان گفت: این سند با مشکل چندگانگی روش شناختی روبرو است و مسائل شکلی در آن وجود دارد به طوری که داده های موجود به درستی آنالیز نشده و در نهایت رویکرد آن باعث می گردد که به همان شیوه هایی که در گذشته عمل شد، برنامه ها تداوم پیدا کند.

علی روحانی اضافه کرد: برای تدوین یک سند آمایش مناسب، ابتدا باید گذشته به درستی شناخته و نقد گردد، محور سند آمایش استان بر اساس آنچه که در این سند درج شده اجماع ذی نفعان بوده اما معین نیست که این ذی نفعان چه کسانی هستند، که این مسئله ما را دچار فقدان بازاندیشی می نماید و در همان مسیری حرکت می کنم که برای بعضی افراد ذینفع مطلوب بوده و سایر بخش ها که در اجماع از آنان نظری دریافت نشده، در این بخش دیده نمی شوند و رویکرد پدیدارشناسانه ای که برای تدوین سند ادعا می گردد، تحقق پیدا نکرده است.

دیگر عضو کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این خصوص گفت: بدون شک با وجود کاستی هایی که در سند آمایش استان وجود دارد، اما می توان گفت برای تهیه این سند اطلاعات خوبی جمع آوری شده اما جامع نگری مورد انتظار در آن رعایت نشده است.

سیدمحسن موسوی ادامه داد: مسائل اجتماعی و فرهنگی موثر در حوزه مالی و همچنین دسته بندی مناسبی از شاخص های مندرج در سند و مبنای جمع آوری این داده ها معین نیست.

دکتر علی اصغر سمسار یزد عضو کانون تفکر آب نیز در مورد سند آمایش استان گفت: یکی از موضوعات مهمی که همیشه در مورد موضوع آب باید مورد توجه باشد این است که با توجه به چالش ها و وضعت شکننده منابع آب استان از هر گونه بارگذاری جدید برای منابع آب استان در سندهای آمایش و توسعه باید پرهیز گردد.

وی ادامه داد: در کشور ما سند نویسی زیاد انجام می گردد اما در مورد موضوع آب باید این نکته مهم مورد توجه قرار گیرد که بات جای آنکه آب را تابع توسعه استان قرار دهیم، توسعه استان را تابع منابع آب قرار داده و روی فعالیت های مالی کم آبخواه مانند محور گردشگری، انرژی های نوین، آموش عالی، تجالرت، صنایع دستی و صنعت نساجی برنامه ریزی کنیم.

سمسار یزدی الگوی های مبتنی بر توسعه صنعتی وابستگی استان به منابع آب انتقالی را بیش از پیش افزایش می دهد و با وجو آنکه در سندهای قبلی که برای مدیریت مصرف آب نوشته شده، باید 200 میلیون متر مکعب از مصرف کم کنیم و این در حالی است که تقریباً 270 میلیون متر مکعب افزایش در مصرف داشته ایم.

دبیر کانون گردشگری دانشگاه یزد نیز در این نشست گفت: اگر چه بخش گردشگری در توسعه استان برجسته دیده شده است اما به مسائل مالی، اجتماعی، فرهنگی و … مرتبط با این حوزه پرداخته نشده است.

علی دلشاد اضافه کرد: فقدان توجه به ظرفیتهای استان، میزان تاب آوری و قاعده هزینه / ‬فایده و کم توجهی به مسائل زیست محیطی مرتبط با موضوع گردشگری که باعث متناسب شدن زیرساختها با هدف گذاری های صورت گرفته می گردد، در سند آمایش استان مشهود است.

وی خروج بعضی فعالان حوزه گردشگری از استان و توجه به بعد خدمات پزشکی در حوزه گردشگری سلامت را از دیگر محورهایی دانست که باید در سند توسعه استان مورد توجه قرار گیرد.

امیر جهانگرد عضو کانون تفکر شهر هوشمند نیز گفت: یکی از نواقص سند آمایش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این است که این محور در کنار سایر محورها قرار گرفته و این در حالی است که این حوزه به عنوان یک حوزه زیر ساختی در تمامی حوزه های مالی، اجتماعی، فرهنگی و… نقش مشخص کننده دارد.

وی ادامه داد: بعضی حوزه ها در استان مانند ساخت قطعات هوشمند خودرو و ظرفیت شرکت های دانش بنیان در این سند دیده نشده و با توجه به اینکه هم اکنون 85 درصد جمعیت استان یزد ساکن ئمناطق شهری هستند و این شاخص یکی از مهمترین مولفه برای حرکت به سمت شهر هوشمند است در این سند وجود ندارد.

محمد مهدی جوادیان زاده مدیعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این نشست گفت: صنایع پرآبخواه عموماً صنایع آلاینده هستند و در استان یزد باید از ایجاد و توسعه اینگونه صنایع پرهیز گردد.

وی ادامه داد: هم اکنون 85 درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می گردد و این در حالی است که 8.7 درصد سهم اشتغال و 14 درصد سهم ارزش اضافه کرده استان را دارد که مالی نیست و افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی بسیاری از مسائل آب استان را کاهش می دهد.

جوادیان زاده سرمایه گذاری روی صنایع وابسته به بخش کشاورزی و همچنین برنامه ریزی روی موضوع گردشری آب با توجه به ظرفیت ها و سازهایی مانند قنوات استان را مورد تاکید قرار داد.

فخرالسادات خامسی مدیرکل اجتماعی استانداری یزد نیز بعضی اطلاعات و شاخص های ارائه شده در سند آمایش آستان را در مورد مباحث آسیب های اجتماعی غیر دقیق دانست و گفت: برای آسیب های نوپدید نیز در این سند اطلاعاتی ارئه نشده و راهکارهایی نیز برای کاهش آنها پیش بینی نشده است.

مجید دهقانی زاده معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان یزد در پاسخ به نقدهایی که از سوی اعضای کانون های تفکر استان و سایر شرکت کنندگان در این نشست به سند آمایش وارد شده بود، پاسخ داد: بخش پایش سند آایش استان هنوز انجام نشده و هنوز این سند باز است و نظرات همه بخش ها در تدوین آن مورد آنالیز قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: از این سند که بسیار مفصل اس یک سند 64 صفحه ای تهیه می گردد که پس از امضای استاندار یزد برای تصویب نهایی به مرکز ارسال می گردد.

سعید عطار رییس دبیرخانه کانون های تفکر دانشگاه یزد نیز در انتها این نشست با جمع بندی مطالب مصوبات این نشست رابه توضیح ذیل اظهار داشت:

1. کارگروهی با عضویت پنج نماینده از کانونهای تفکر، چهار مدیر از سازمان مدیریت، سه کارشناس مستقل (با مدیریت سرکار خانم فداکار، معاون محترم توسعه مدیریت و منابع استانداری) برای نهایی شدن سند آمایش استان تشکیل می گردد.

2. برای همه اعضای کارگروه حکمی از سوی استاندار یزد صادر می گردد و اعضای کارگروه، حق الزحمه دریافت خواهند کرد.

3. این کارگروه 10 جلسه برای جمع بندی مباحث در تیرماه برگزار خواهد نمود.

4. سند آمایش استان باید به تایید این کارگروه برسد و سپس در شورای برنامه ریزی استان تصویب گردد.

در این نشست دبیران و کارشناسان کانون های تفکر شهر هوشمند، کانون تفکر آب، کانون تفکر سلامت اجتماعی، کانون تفکر اقتصاد و کانون تفکر گردشگری، گزارشی از جلسات این کانونها و مسائل و مسائل و انتظارات از مدریت ارشد استان ارائه کردند.

6014/

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: ایرنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 10781

به "خبرنگاران چکش کاری سند آمایش توسط اعضای کانون های تفکر دانشگاه یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چکش کاری سند آمایش توسط اعضای کانون های تفکر دانشگاه یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید