خبرنگاران از بوتفلیقه چه خبر؟

به گزارش مهسان بلاگ، تهران - خبرنگاران - یک سال پس از کناره گیری از قدرت تحت فشار تظاهرات خیابانی مردم و ارتش، عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهوری پیشین الجزایر به تنهایی و در انزوای کامل در خانه خود که به تجهیزات پزشکی در منطقه زرالدا در نزدیکی پایتخت الجزایر مجهز است، زندگی می کند.

خبرنگاران از بوتفلیقه چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بوتفلیقه در حالی روزهای زندگی خود را سپری می کند که امروز از قدرت که سال های طولانی به عنوان رئیس جمهوری در اختیار داشت، بسیار دور شده است.

چند دهه حیات سیاسی بوتفلیقه در الجزایر، بعد از سکته مغزی او در سال 2013 رفته رفته رو به افول گذاشت و اکنون تقریبا هیچ حضوری در ملاء عام ندارد.

بوتفلیقه در آوریل سال 2019 بعداز اوج گیری اعتراض های مردمی در خیابان ها و با فشار ارتش از ریاست جمهوری الجزایر کناره گیری کرد.

وی که تا آخرین لحظه برای ماندن در قدرت تلاش کرد اما در آن تاریخ برای آخرین بار در صفحه تلویزیون الجزایر دیده شد تا استعفای خود را اعلام کند.

سقوط دولت بوتفلیقه پس از هفته ها تظاهرات مردم علیه نامزدی او برای دوره پنجم ریاست جمهوری اجتناب ناپذیر شد.

او بعداز اعلامیه ارتش الجزایر که توسط سرلشکر احمد قاید صالح فرمانده وقت ستاد مشترک ارتش قرائت شد، به طور رسمی کناره گیری خود از قدرت را گفت.

بوتفلیقه 83 ساله از سال2013 میلادی تا به امروز بسیار بندرت از خانه اشدر سواحل دریای مدیترانه خارج شده است.

یک منبع در همسایگی خانه او گفت که بوتفیلیقه به همراه خواهرش و یک تیم پزشکی زندگی می کند .

محمد هناد استاد سابق علوم سیاسی در دانشگاه الجزایر هم گفت که بوتفلیقه هنوز هم از تمام امتیازات و امکانات قبلی خود در مقام ریاست جمهوری برخوردار است، اما تقریباً چیزی از جزئیات زندگی روزمره او به بیرون درز نمی کند.

آخرین بار و به طور رسمی در 12 دسامبر گذشته از بوتفلیقه سخن گفته شد و آن روزی بود که رسانه ها تصویر کارت شناسایی او را منتشر کردند در حالی که ناصر بوتفلیقه برادرش از طرف او در انتخابات شرکت کرد و رای داد.

فرید علیلات روزنامه نگار الجزایری و نویسنده زندگینامه بوتفلیقه، در مصاحبه ای که ماه گذشته میلادی توسط هفته نامه فرانسوی لوپن منتشر شد، گفت: وی تعدادی اندکی از افراد را ملاقات و همچنان با ویلچر حرکت می کند، به دلیل بیماری قادر به صحبت کردن نیست اما همه آنچه را در الجزایر می گذرد، می فهمد و درک می کند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: شرایط بوتفلیقه مانع از آن نیست که برخی از روشنفکران و دانشگاهیان به خاطر فسادی که الجزایر در طول 20 سال ریاست جمهوری او با آن روبرو بود و با تحرکات مردم در فوریه 2019 میلادی سرانجام یافت، خواستار اجرای عدالت نباشند.

هناد، یک تحلیلگر سیاسی نزدیک به جنبش مردمی الجزایر نیز گفت: الجزایری ها هرگز قادر نخواهند بود تا زمانی که محاکمه بوتفلیقه انجام شود، دوران ریاست جمهوری او را فراموش کنند.

عبدالعزیر رحابی یک دیپلمات سابق الجزایر هم گفت که بوتفلیقه به خاطر شرایط سلامتیش به زندان منتقل نشده است.

اما از زمان بازنشستگی اجباری بوتفلیقه، قوه قضاییه الجزایر تحقیقات زیادی را در رابطه با فساد سیاستمداران پیشین و بازرگانان با نفوذی که به سوءاستفاده از روابط ممتاز خود با بوتفلیقه و خانواده وی متهم هستند، شروع کرده است.

سعید بوتفلیقه از برادران رییس جمهوری سابق که مشاور اول وی بود و گفته شده با وخیم شدن سلامتی او رییس جمهوری دوم قلمداد می شد، همچنان در زندان است.

وی در ماه مه 2019 میلادی دستگیر و در سپتامبر گذشته به جرم توطئه علیه ارتش و دولت کنونی به 15 سال زندان محکوم شد. این حکم پس از تجدید نظر در ماه فوریه تایید شد.

حسنی عبیدی تحلیلگر سیاسی الجزایر نیز با بیان اینکه از نظر مردم الجزایر دوران بوتفلیقه سرانجام یافته است ، تاکید کرد که الجزایری ها احساس می کنند اقدامات بد همچنان ادامه دارد و نظامی که بوتفلیقه را ساخت هنوز وجود دارد.

وی هشدار داد: کسانی که به گذشته تمایل دارند، آماده هستند با تملق گوئی رییس جمهوری جدید را هم تشویق کنند تا همان روش را در چارچوب یک نظام غیر دموکراتیک دیگر ادامه دهد.

اکنون نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا (کوید 19) جنبش مردمی الجزایر و راهپیمایی های هفتگی آن متوقف شده است، اما فعالان بر درخواست تغییر کامل نظامی که از زمان استقلال الجزایر در سال 1962 تا به امروز حاکم است، پافشاری دارند.

در الجزایر تا به امروز نزدیک به 600 مورد ابتلای به کرونا ثبت شده و 35 تن از آنان جان باخته اند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: ایرنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 42305

به "خبرنگاران از بوتفلیقه چه خبر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران از بوتفلیقه چه خبر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید