حذف معافیت مالیاتی قند و شکر ، قیمت بلیت هواپیما نباید افزایش یابد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، معافیت مالیاتی قند و شکر حذف می شود؟

حذف معافیت مالیاتی قند و شکر ، قیمت بلیت هواپیما نباید افزایش یابد

به نقل از ایسنا، محمد مسیحی، معاون درآمدهای اقتصادیاتی سازمان امور اقتصادیاتی در جمع خبرنگاران درباره اجرای قانون اقتصادیات بر ارزش افزوده از 13 دی ماه سال جاری گفت: در قانون نو سعی شده است تا فرآیند بار اقتصادی از فعالان اقتصادی در طول زنجیره ایجاد ارزش به مصرف کنندگان نهایی تسهیل شود. حمایت از تولید و امکان استرداد اقتصادیات بر ارزش افزوده ماشین آلات تولید که مهم ترین بخش هزینه و سرمایه تولید محسوب می شود، در این قانون دیده شده است.

وی افزود: همچنین، برای اشخاص حقوقی نیز امکان استفاده از اعتبار اقتصادیاتی و استرداد اقتصادیاتی برای آن ها قبل از بهره برداری نیز فراهم شده است. در قانون نو اقتصادیات بر ارزش افزوده معافیت برخی از بخش ها حذف شده است که در زمینه اصلاح معافیت ها، تمرکز این بوده تا سبد مصرفی خانوارها پوشش بیشتری داده شود و برخی اقلام مصرفی خانوار به معافیت ها اضافه شده است که شامل بیمه های عمر، زندگی، درمان و…، خدمات ورزشی با اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح، آب برای مصارف کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی، هتل های سه ستاره و پایین تر، مهمانپذیرها است.

قند و شکر؛ مشمول اقتصادیات بر ارزش افزوده

معاون سازمان امور اقتصادیاتی ادامه داد: اقلامی چون قند و شکر که در قانون آزمایشی اقتصادیات بر ارزش افزوده از پرداخت این اقتصادیات معاف بودند، در قانون نو به دلیل نقش تنظیم گری و آسیب زا بودن این کالاها از سبد معافیت ها حذف شده است و مشمول اقتصادیات بر ارزش افزوده شده اند.

وی گفت: از دیگر موارد اصلاح قانون دائمی اقتصادیات بر ارزش افزوده، اصلاح فرآیند دادرسی اقتصادیاتی، متناسب سازی جرائم اقتصادیاتی و بازنگری در آن هاست. برنج، لبنیات، ماست، روغن و… در صورت تولید داخل از پرداخت اقتصادیات معاف هستند.

مسیحی در پاسخ به سوال ایسنا درباره شائبه افزایش بلیت هواپیما در پی پرداخت 9 درصد اقتصادیات شرکت های هواپیمایی در قانون نو اقتصادیات بر ارزش افزوده، گفت: در قانون اقتصادیات برارزش افزوده مصوب سال 1388، شرکت های هواپیمایی مشمول عوارض 5 درصدی بود که با اجرای قانون نو که خدمات هوایی نیز مشمول اقتصادیات می شوند، این عوارض 5 درصد حذف می شود و 9 درصد اقتصادیات بر ارزش افزوده جایگزین 5 درصد عوارض خاص می شود.

او افزود: در قانون اقتصادیات برارزش افزوده، شرکت های هواپیمایی هرگونه اقتصادیاتی که در زمان خرید هواپیما، تجهیزات و هرگونه هزینه های موردنیاز پرداخت می کنند، امکان کسر از اقتصادیات 9 درصد دارند، برآیند این اعمال نرخ 9 درصدی اقتصادیات بر ارزش افزوده قطعا بیشتر از 5 درصد عوارض در قانون سابق نیست و نباید افزایش قیمتی را از این بابت داشته باشند.

سهم درآمدهای دولت از قانون نو اقتصادیات بر ارزش افزوده

وی در ادامه درباره تغییرات درآمدهای اقتصادیاتی در قانون نو اقتصادیات بر ارزش افزوده بیان نمود: برآیند قانون اقتصادیات برارزش افزوده به گونه ای نیست که درآمدهای اقتصادیاتی از این محل افزایش قابل توجهی خواهد داشت اما از منظر اینکه فرآیند انتقال بار اقتصادی از دوش فعالان اقتصادی و سبد مصرفی خانوار تسهیل شود. در قانون اقتصادیات برارزش افزوده سهم دولت از درآمدهای این محل به نفع شهرداری ها کاهش پیدا کرد و در قانون اقتصادیات برارزش افزوده مصوب سال 1387، از نرخ 9 درصدی این اقتصادیات 6 درصد سهم دولت و 3 درصد سهم شهرداری ها بود اما در قانون نو، سهم دولت یک درصد کاهش پیدا می کند و به سهم شهرداری ها افزوده می شود.

درآمدهای اقتصادیاتی در 9 ماهه سال جاری

معاون درآمدهای اقتصادیاتی سازمان امور اقتصادیاتی با بیان اینکه در 9 ماهه سال جاری وصولی اقتصادیاتی 60 درصد رشد داشته و 108 درصد نسبت به بودجه مصوب تحقق پیدا کرده است، گفت: پیش بینی می کنیم تا انتها سال 270 هزار میلیارد تومان رقم مصوب بودجه محقق شود.

مسیحی گفت: در قانون نو اقتصادیات بر ارزش افزوده، اصل طلا، جواهر و پلاتین بکار رفته در آن ها از پرداخت این اقتصادیات معاف می شود اما اجرت ساخت، سود و کارمزد مشمول 9 درصد اقتصادیات برارزش افزوده خواهد بود از تاریخ 13 دی، صرفا این موارد مشمول هستند و مردم و خریداران مراقب باشند تا در مواردی غیر از این از آن ها اقتصادیات بر ارزش افزوده اخذ نشود.

معافیت های اقتصادیاتی در قانون نو

معاون سازمان امور اقتصادیاتی افزود: در دستورالعمل صادر شده پیش بینی استرداد علی الحساب اقتصادیات بر ارزش افزوده فعالان اقتصادی قبل از رسیدگی اقتصادیاتی دیده شده است اما طبق احکام قانون بودجه سال 1398 و 1399، استرداد اقتصادیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان منوط به رفع تعهد ارزی شده است که این موضوع فرآیند رسیدگی به پرونده های استرداد اقتصادیات بر ارزش افزوده را طولانی کرده است. همچنین برخی موارد که به هیأت حل اختلافات اقتصادیاتی می رود، فرایند را طولانی می کند. با این وجود در قانون نو، تسریع و تسهیل اجرا شده است.

وی درباره معافیت های اقتصادیاتی توضیح داد: اعتقاد سازمان امور اقتصادیاتی در این زمینه چه برای اقتصادیات های مستقیم و چه غیرمستقیم این است که معافیت ها حداقلی باشد و در حوزه اقتصادیات بر ارزش افزوده عمدتا سید مصرفی خانوار و محصولات کشاورزی از پرداخت این اقتصادیات معاف هستند. سازمان امور اقتصادیاتی مدافع اعمال معافیت های اقتصادیاتی نیست و اگر قرار باشد از بخشی از اقتصاد حمایت اقتصادیاتی صورت بگیرد، این حمایت باید با بازتوزیع درآمدهای اقتصادیاتی صورت بگیرد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 105975

به "حذف معافیت مالیاتی قند و شکر ، قیمت بلیت هواپیما نباید افزایش یابد" امتیاز دهید

1 کاربر به "حذف معافیت مالیاتی قند و شکر ، قیمت بلیت هواپیما نباید افزایش یابد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف معافیت مالیاتی قند و شکر ، قیمت بلیت هواپیما نباید افزایش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید