تنها 9 درصد از اراضی ایران قابل کشاورزی هستند

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیات مدیره انجمن علوم خاک ایران گفت: حدود 9 درصد از اراضی ایران زمین هایی هستند که می توان در آن کشاورزی کرد.

تنها 9 درصد از اراضی ایران قابل کشاورزی هستند

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدعلی حاج عباسی امروز در ششمین همایش ملی روز دنیای خاک که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، تاکید نمود: طی 50 ساله گذشته تقریبا 12 درصد توانسته ایم به سطح زیر کشت دنیا اضافه کنیم و حدود 9 درصد از اراضی ایران زمین هایی هستند که می توان در آن کشاورزی کرد.

وی با اشاره به اینکه خاک یک منبع ضروری و یک بخش حیاتی از محیط زیست است که تقریبا تمامی مواد غذایی دنیا به وسیله آن فراوری می گردد، مطرح کرد: خاک بسیار اهمیت دارد زیرا اگر خاک سالم نداشته باشیم، هوای لازم، آب و غذای سالم نیز نخواهیم داشت.

عضو هیات مدیره انجمن علوم خاک ایران با تاکید براینکه رهبر معظم انقلاب در اسفند ماه سال 93 در ملاقات با مسئولان گفتند که مسئله خاک از آب مهمتر است، اضافه کرد: فعالیت های بسیار زیادی در موسسه خاک و آب، دانشگاه ها و سایر بخش ها انجام گرفته است، اما اقدام منسجمی که بتواند از فرسایش حجم زیادی از خاک جلوگیری کند، نشده است.

حاج عباسی با بیان اینکه زمانی که خاک سالم باشد، از بسیاری از تبعات و ضرراتی که به جامعه برسد، جلوگیری می گردد، یادآور شد: جمعیت دنیا همیشه در حال ازدیاد است و خاک سالمی که باعث تغذیه این انسان ها باشد، رو به کاهش است. در سال 1950 به ازای هر دو نفر یک هکتار زمین حاصل خیز داشتیم، در صورتی که در سال 2030 بیش از پنج نفر در یک هکتار هستند که احتیاج به غذا دارند و این موضوع احتیاجمند این است که مقدار زیادی افزایش فراوری در واحد سطح داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دنیا بیش از 100 هزار نوع خاک وجود دارد، اضافه کرد: رقم محافظه کارانه ای که برای ارزش خاک های کره زمین در نظر گرفته اند که 20 تریلیون دلار در سال است. همچنین سالانه نزدیک به 30 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی به شهری تبدیل می گردد.

عضو هیات مدیره انجمن علوم خاک ایران اظهار کرد: آقای بومی بال آدولیادژ پادشاه تایلند بیان گذار روز خاک است. نه تنها روز دنیای خاک داریم بلکه سال 2015 را سال خاک نامیده اند و همین طور دهه 2014 تا 2024 را دهه خاک نامیده اند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28732

به "تنها 9 درصد از اراضی ایران قابل کشاورزی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها 9 درصد از اراضی ایران قابل کشاورزی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید