تاثیر مصرف زیره کوهی بر شاخص های سندرم متابولیکی

به گزارش مهسان بلاگ، نتایج یک پژوهش نشان می دهد یک دوره مصرف زیره کوهی به مدت هشت هفته و روزانه 3.5 گرم، سطوح تری گلیسیرید را در زنان میانسال فعال بهبود می بخشد.

تاثیر مصرف زیره کوهی بر شاخص های سندرم متابولیکی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، سندرم متابولیکی در مردم سراسر دنیا بسیار شایع است. این سندرم شامل چندین عامل پرفشاری خون، اختلال چربی خون، مقاومت انسولینی، چاقی و عدم تحمل گلوکز است که خطر توسعه بیماری قلبی-عروقی و دیابت نوع دو را افزایش می دهد. محققان در پژوهشی با عنوان تاثیر مصرف زیره کوهی بر شاخص های سندرم متابولیکی، قدرت عضلانی و عملکرد قلبی- تنفسی زنان میانسال فعال این موضوع را بررسی کرده اند.

در این پژوهش که توسط مریم احمدزاده، فتاح مرادی و سامان پاشایی از گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز اجرا شده، آمده است: زیره کوهی از جمله گیاهان دارویی ارزشمند و بومی ایران است. مهمترین خواص اسانس زیره سیاه شامل خواص آنتی اکسیدانی، ضد تومور، مدر، افزایش دهنده استروژن، ضد دیابت، تقویت کننده سیستم ایمنی و دستگاه گوارش است.

  • نور خورشید با سندروم متابولیک مقابله می کند

بر اساس آن چه در این مقاله آمده است، روش مطالعه حاضر از نوع کاربردی و نیمه تجربی، شامل گروه های آزمایش و کنترل و اندازه گیری های پیش آزمون و پس آزمون بود و زنان میانسال (35 تا 45 سال) و فعال(با سابقه فعالیت بدنی منظم در یک سال قبل از شروع مطالعه) شهرستان سقز مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه گیری تحقیق به صورت در دسترس اما گمارش آزمودنی ها به گروه ها به روش تصادفی سازی ساده(قرعه کشی) صورت گرفت. حجم نمونه تحت مطالعه 20 نفر بود که به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.

قبل از شروع دوره مصرف زیره کوهی، ابتدا طی یک جلسه توجیهی، اهداف، طرح و روش شناسی تحقیق، نحوه مصرف زیره کوهی و معرفی مختصر آن، ارزیابی های آزمایشگاهی (مثلا نمونه گیری خون) و مراحل و برنامه زمانی تحقیق به طور مفصل برای داوطلبان تشریح شد.

همچنین، نحوه اجرای صحیح آزمون های ارزیابی عملکرد قلبی- تنفسی و قدرت عضلانی به داوطلبان آموزش داده شد. قبل و بعد از اجرای آزمون، آزمودنی ها به مدت پنج تا 10 دقیقه خود را گرم و سرد می کردند و بین آزمون های متوالی نیز پنج دقیقه ریکاوری داده می شد. پس از مرحله پیش آزمون، دوره مصرف زیره کوهی شروع شد.

در مطالعه حاضر، زیره کوهی خریداری و توسط کارشناس ارشد گیاه شناسی تایید شد. زیره کوهی تهیه شده در بسته های کوچک به میزان 1.75 گرم در هر بسته در دو وعده غذایی شام و صبحانه (قبل از وعده غذایی) همراه با دو قاشق غذاخوری ماست کم چرب به مدت هشت هفته (روزانه 3.5 گرم) به آزمودنی ها داده شد. برای گروه کنترل هم فقط از دو قاشق ماست کم چرب قبل از وعده غذایی استفاده شد.

در طول دوره مکمل سازی، آزمودنی های هر دو گروه برنامه تمرینی معمول خود (ورزش آیروبیک) را تحت نظارت مربی انجام می دادند.

نویسندگان این مقاله پس از گردآوری داده ها بیان می کنند: براساس یافته های مطالعه حاضر، یک دوره مصرف زیره کوهی به مدت هشت هفته و روزانه 3.5 گرم، سطوح تری گلیسیرید را در زنان میانسال فعال بهبود می بخشد اما تاثیری بر سایر شاخص های سندرم متابولیکی و اجزای منتخب آمادگی جسمانی ندارد.

این پژوهش در هفتاد و دومین شماره چهارمین دوره فصلنامه علمی پژوهشی گیاهان دارویی منتشر شده است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 50200

به "تاثیر مصرف زیره کوهی بر شاخص های سندرم متابولیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر مصرف زیره کوهی بر شاخص های سندرم متابولیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید