تاثیر بحران کرونا بر صنعت خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت

به گزارش مهسان بلاگ، فروشگاه های معاف از پرداخت مالیات، مراکز خرده فروشی هستند که کالاهای آن ها از پرداخت بعضی از مالیات ها و عوارض محلی یا ملی به شرط فروش کالا به مسافرانی که این موارد را از کشور خارج نمایند، معاف هستند و این صنعت، یکی از عوامل اصلی در اقتصاد دنیا است.

تاثیر بحران کرونا بر صنعت خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت

طبق شورای دنیای این صنعت (DFWC) تخمین زده می گردد که صنعت خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت، سالانه حدود 68 میلیارد دلار درآمد و 650 هزار شغل ایجاد و 35 میلیارد دلار به فراوری ناخالص داخلی دنیای (GDP) یاری نمایند.

فرودگاه، محبوب ترین کانال صنعت خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت در سطح دنیای است. خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت بیشترین یاری نماینده به درآمد غیر هوایی است و به طور متوسط حدود 40 درصد از درآمد غیر هوایی فرودگاه را شامل می گردد.

علاوه بر این، بندرها، فروشگاه های بدون عوارض در مرزها، کشتی های مسافربری در آب های بین المللی و خطوط هوایی در پروازهای بین المللی و همچنین فروشگاه های بدون عوارض در شهرها که مسافران به قصد خرید از آنها، سفر می نمایند، بعضی از کانال های خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت معروف هستند.

به طورکلی، صنعت خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت بر اساس محصولات (عطر و لوازم آرایشی، الکل، تنباکو، وسایل الکترونیکی، کالاهای لوکس، مواد غذایی و شیرینی و محصولات دیگر)، کانال های توزیع (فرودگاه ها، خطوط هوایی، سفرهای دریایی) و مناطق جغرافیایی تقسیم بندی می گردد.

در سال 2018، بر اساس آمار موسسه تحقیقاتی Generation Research، بخش عطر و لوازم آرایشی از دسته محصولات غالب در فروش این صنعت بوده که درآمد 31.5 میلیارد دلاری کسب نموده است و فرودگاه در این صنعت 41.7 میلیارد دلار درآمد دنیای ایجاد کرد. در سال 2017 عظیمترین بازار ازنظر درآمد آسیا و اقیانوسیه بود که حدود 45 درصد از درآمد دنیای را به خود اختصاص داد و در سال 2018، این منطقه با 38.8 میلیارد دلار، رشد 23.3 درصدی داشته است.

در سال 2020 شیوع بیماری کووید- 19 به بخش گردشگری دنیای خسارات بسیاری وارد نموده است. بسیاری از کشورها سفر را متوقف کردند و بسیاری از فرودگاه ها در ماه های ابتدایی سال شاهد کاهش تعداد مسافران بین المللی (حدود 90 درصد) بوده است، در نتیجه، پیامدهای آن با کاهش قابل توجهی در صنعت خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت همراه شد.

در سه ماهه اول سال 2020، بر اساس نظرسنجی DFWC میزان 21 درصد از مراجعه نمایندگان از گشت وگذار در فروشگاه های فرودگاه ها اجتناب می کردند و 79 درصد از مسافران به علت شیوع بیماری کووید- 19 در هنگام بازدید از فروشگاه ها خریدی نداشتند. درحالی که در سال 2019 بازار صنعت خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت 74.31 میلیارد دلار ارزیابی شده بود اما در سال 2020 تنها 33.43 میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد کاهش داشت.

اپراتورهای خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت و برندهای عمده خرده فروشی در دنیا نیز تحت تاثیر قرار گرفتند. خرده فروشی مسافرتی لاگاردر (Lagardèr) از کاهش 55 درصدی فروش اطلاع داد، دافری (Dufry، شرکت خرده فروشی مستقر در سوئیس) نیز با کاهش فروش 61 درصدی روبرو شد و در سراسر دنیا بعضی مجبور به تعطیلی مراکز فروش خود شدند. همچنین فروش برندهای زیبایی مانند LOreal، SK-II و غیره نیز به دلیل آسیب و عوارض در فرودگاه ها با کاهش 20 درصدی روبرو شدند.

محققان اظهار کردند: برای سازگاری احتیاج به تغییر است. بیماری کووید- 19 به اپراتورهای خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت و همچنین کانال های توزیع، مانند فرودگاه ها آسیب وارد نموده است.

بعضی از فرودگاه های عظیم دنیا مانند هیترو در انگلستان، بریزبن در استرالیا و چانگی در سنگاپور، برای راحتی و ایمنی مسافران، به کانال های بازاریابی تجارت الکترونیکی روی آورده اند. همچنین فرودگاه ها ابتکاراتی را شروع نموده اند و هنگام ورود به فرودگاه به مسافران امکان رزرو و اخذ محصولات را می دهند. در بعضی از فروشگاه های فرودگاه ها، فناوری بدون لمس، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) نیز استفاده شده است و به مسافران اجازه می دهند قبل از خرید محصول را امتحان نمایند.

بر اساس پیش بینی های سایت ResearcharchandMarkets، تا سال 2028 بازار خرده فروشی سفر در صورت رشد محافظه کارانه، به 46.11 میلیارد دلار خواهد رسید.

نیوز نوشت، کوشش سهامداران برای پاسخگویی به محدودیت ها و مقررات سفر بین کشورها به تدریج کاهش یافته است که شرایط مطلوبی برای یاری به خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت ایجاد خواهد نمود تا به تدریج جهت مناسبی در آینده پیدا نمایند. کوشش همه ذینفعان برای یاری به صنعت خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت در پاسخگویی به کاهش تدریجی محدودیت های سفر در دنیا ایجاد شرایط مساعد است که به تدریج در آینده بهبود خواهد یافت.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 77694

به "تاثیر بحران کرونا بر صنعت خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر بحران کرونا بر صنعت خرده فروشی بدون عوارض و مسافرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید