بنه پیر، درختی متفاوت با تکه های پارچه و شاخ و برگ درهم تنیده

به گزارش مهسان بلاگ، درخت کهنسال بنه پیر یکی دیگر از ثبت شده های میراث فرهنگی خرسان رضوی در سال اخیر بوده و این درخت، درختی متفاوت با شاخ و برگ درهم تنیده و تکه های پارچه است؛ ثبت این اثر طبیعی از خرداد ماه سال 97 در دستور کار معاونت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی نهاده شد.

بنه پیر، درختی متفاوت با تکه های پارچه و شاخ و برگ درهم تنیده

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، این اثر طبیعی در تاریخ 97/10/10 در شورای ثبت استان و در تاریخ 97/10/24 در جلسه شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور مطرح و مورد تایید نهاده شد. درخت کهنسال بنه پیر در خراسان رضوی، شهرستان بجستان، بخش مرکزی، دهستان، 5/2 کیلومتری جنوب غربی روستای آهنگ واقع شده است.

این تک درخت از نوع بنه است که در روستای آهنگ در میان دو کوه و نزدیکی چشمه آبی واقع شده است و به عبارتی درختی متفاوت از دیگر درختان با شاخ و برگ در هم تنیده که تکه های پارچه به شاخه های آن بسته شده است، به چشم می خورد. اهالی منطقه در ایام خاصی از سال، مانند 13 فروردین ماه به این محل آمده و با بستن تکه های پارچه به آن متوصل می شوند.

اهمیت این درخت در اعتقادات مردم چنان رسوخ کرده که بر این باورند که اگر شخصی تکه ای از شاخه آن را ببرد و یا آسیبی به درخت بزند، مطمئناً دچار عذابی سخت خواهد شد؛ به خاطر وجود چنین عقایدی، این درخت تاکنون از هر آسیبی در امان مانده است.

اقلیم بجستان از نظر آب و هوایی در ناحیه گرم و خشک ایران واقع شده است و از ویژگی های این منطقه، خشکی نسبتا بالای هوا، کمبود رطوبت و ریزش نزولات جوی، تبخیر زیاد و عدم پوشش گیاهی را می توان نام برد.

زمین شناسی این منطقه بارزترین واحد سنگی متعلق به دوران کرتاسه است که در بعضی نقاط اکسید آهن وجود دارد و به صورت خاک سرخ بهره برداری می گردد و ادامه رسوبات کرتاسه و کیفیت مطلوب آهک های آن از جنبه رنگ بندی باعث بهره برداری از سنگ های نمای ساختمانی شده است. سازنده دوران دوم زمین شناسی از ماسه سنگ و شیل سبز رنگ (ژوراسیک) مارنو آهک تشکیل شده که در ارتفاعات شرق و غرب وجود دارد و این سازنده به صورت تپه ماهور های وسط دشت باعث تقسیم دشت بجستان به دو بخش شمالی و جنوبی شده است.

رسوبات دوران چهارم از رسوبات آبرفتی و سنگ های آذرین بیرونی (بازالت) تشکیل شده اند و در مناطق کم ارتفاع، مخروط افکن ها، جهت سیل ها و جنوب شرق منطقه را پوشانده است. در جنوب شرقی این منطقه، کوه های آهن به صورت دو رشته موازی با جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی کشیده شده اند.

گیاهان منطقه بجستان به سه دسته تقسیم می شوند: گیاهان دارویی شامل زیره کوهی، آویشن، کاکوتی، کلپوره، پونه، گاوزبان و ...، گیاهان زینتی شامل گل های لاله، شقایق، نسترن، نرگس، گلناز و ... و درخچه ها شامل بنه، بادام کوهی، زرشک، زالزالک، گز، تاغ، قیچ و... . از گونه های جانوری هم می توان به آهو، قوچ و میش وحشی، هوبره سهره طلایی و کبک نام برد.

با توجه به گفته های اهالی این مکان، این درخت از زمان های دور، در این مکان بوده و بیش از 700 سال سن دارد و به دلیل این که در جهت راه قرار داشته، مورد توجه و محل استراحت عابرین بوده است؛ گویند پیری عابد در کنار این درخت دفن شده و مردم به خاطر وجود این زاهد برای دریافت حاجات به این درخت دخیل می بندند، پوشش گیاهی در هر منطقه بسته به نوع آب وهوا، مقدار ریزش نزولات آسمانی و فصل ریزش متفاوت است و چون بجستان در منطقه بیابانی و حاشیه کویر واقع شده است، پوشش گیاهی آن نیز بیابانی خواهد بود و رویش گیاه در بیابان اصولا با دشواری روبرو است .

هم چنین از گیاهانی که در مقابل گرمای سوزان، خشکی و کم آبی و تشنگی دائمی، فرسایش و ضربات خردکننده شن و ریگ مقاوم است و در منطقه به فراوانی وجود دارد، درخت تاغ است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 7846

به "بنه پیر، درختی متفاوت با تکه های پارچه و شاخ و برگ درهم تنیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنه پیر، درختی متفاوت با تکه های پارچه و شاخ و برگ درهم تنیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید