بحران سیاسی گریبان نخست وزیر جوان را گرفت

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس هیات خزانه داری دولت جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در اعتراض به نقش احتاقتصادی دولت در فساد اقتصادی شرکت مهندسی اس ان سی-لاوالین از سمت خود استعفا داد.

بحران سیاسی گریبان نخست وزیر جوان را گرفت

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، وب سایت خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داد: جین فیلوپات که ریاست هیات خزانه داری کانادا را بر عهده داشت و وزیر کابینه بود، دوشنبه تاکید نمود دیگر به دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعتمادی ندارد. با این حال ترودو مداخله سیاسی برای محافظت از شرکت مهندسی اس ان سی-لاوالین در برابر یک محاکمه فساد را رد نموده است.

ین فیلوپات بعد از جودی ویلسون ریبولد وزیر دادگستری، دومین عضو کابینه است که در این رابطه از دولت جاستین ترودو جدا می گردد.

شرکت مهندسی اس ان سی-لاوالین متهم است که بین سال های 2001 تا 2011 حدود 48 میلیون دلار کانادا به مقام های لیبی رشوه داده اند. این شرکت در سال 2015 به طور رسمی به فساد اقتصادی متهم شد.

دو وزیر جدا شده مدعی هستند که برخی از مقام های دولت کانادا برای تغییر جهت در جریان رسیدگی به پرونده فساد اقتصادی این شرکت اقدام هایی داشته اند و خواهان محافظت از آن شده اند.

وزیر سابق دادگستری که در تاریخ 12 فوریه از سمت خود کناره گیری کرد، در این باره گفته بود که مقام های دولتی او را برای محافظت از شرکت مهندسی اس ان سی-لاوالین تحت فشار قرار داده بودند و می خواستند با جریمه اقتصادی به جای محاکمه، روند رسیدگی به این پرونده را پایان دهند.

در تصویر فیلوپات سمت راست وزیر خزانه داری- سمت چپ جودی ویلسون وزیر دادگستری/رویترز

در همین حال امروز با استعفای فیلوپات، او ضمن کناره گیری از کابینه گفت که دیگر اعتمادی به نحوه رسیدگی دولت به یک تحقیقات فساد ندارد. به این ترتیب تحلیلگران معتقدند بحران سیاسی در دولت جاستین ترودوی جوان شدت گرفته است.

جین فیلوپات رئیس هیات خزانه داری دراینباره گفت: باید تابع ارزش های بنیادی زندگی ام، مسئولیت های اخلاقی ام و تعهداتم براساس قانون اساسی باشم.

در همین حال ترودو مداخله سیاسی برای محافظت از شرکت مهندسی اس ان سی-لاوالین در برابر یک محاکمه فساد را رد نموده است.

رهبر مخالفان هفته پیش خواهان کناره گیری نخست وزیر شده بود.

موضع گیری جین پیلوپوت

به گزارش بی بی سی، جین فیلوپات که وزیر کابینه است تصمیمش برای کناره گیری را روز دوشنبه اظهار داشت.

او با انتشار استعفانامه اش جزییات نگرانی های جدی خود در خصوص شواهد کوشش سیاستمداران و/یا مقام ها در فشار آوردن بر دادستان کل سابق برای مداخله در پرونده جرم مربوط به اس ان سی-لاوالین را فاش کرد.

او در بیانیه ای گفت: عمل کردن براساس اصول فردی می تواند هزینه داشته باشد، اما زیر پا گذاشتن این اصول هزینه بزرگتری خواهد داشت.

فیلوپات که پزشک است از سال 2015 صاحب موقعیت های مهمی در کابینه ترودو بوده است، از جمله وزیر بهداشت و خدمات بومیان و رئیس هیات خزانه داری.

پرونده اس ان سی-لاوالین

این شرکت مستقر در کبک و دو زیرمجموعه آن با اتهامات کلاهبرداری و فساد روبرو هستند. ادعا می گردد که آنها بین سال های 2001 تا 2011 حدود 48 میلیون دلار کانادا به مقام های لیبیایی داده بودند.

اس ان سی-لاوالین می گوید تنبیه کل شرکت و هزاران کارمند آن برای خطای مدیران سابق منصفانه نیست.

این پرونده به زودی در دادگاه مطرح می گردد و این شرکت گفته است علیه کلیه اتهامات قویا از خود دفاع خواهد نمود.

اگر این شرکت محکوم گردد ممکن است برای یک دهه از قراردادهای دولت فدرال محروم گردد.

اس ان سی-لاوالین یکی از بزرگترین شرکت های مهندسی و عمرانی جهان است.

پیامدهای سیاسی

این سومین استعفای پرسروصدا در دولت کانادا در پی طرح اتهاماتی علیه آقای ترودو و برخی از دستیاران ارشدش دایر بر کوشش برای حفاظت از یکی از بزرگترین شرکت های این کشور در برابر محاکمه فساد است.

خانم جودی ویلسون-ریبولد وزیر دادگستری و دادستان کل سابق ناگهان در ماه فوریه از کابینه کناره گیری کرده بود.

ویلسون ریبولد گفته است که او و خدمه اش اواخر سال پیش برای چهار ماه تحت فشار مداوم و ناشایستی در خصوص پرونده مورد نظر بوده اند که هدف آن توافق تعویق محاکمه بود.

آن توافق به شرکت اس ان سی-لاوالین اجازه می داد از محاکمه پرهیز کند و در عوض شروط دیگری مثل پرداخت جریمه را بپذیرد.

در روز 18 فوریه هم جرالد باتس، دستیار ارشد ترودو، کناره گیری کرد و گفت نه او نه خدمه اش مرتکب خطایی نشده اند. انتظار می رود او روز چهارشنبه در برابر کیمته قضایی مجلس عوام صحبت کند.

در تصویر باتس مشاور ارشد ترودو/رویترز

ترودو تاکید نموده است که هرگونه بحثی با خانم ویلسون ریبولد قانونی و مناسب بوده و دولتش نگران از میان رفتن هزاران فرصت شغلی در صورت محاکمه این شرکت است.

اما این ماجرا از نظر سیاسی برای ترودو و دولت لیبرال این کشور هزینه داشته است و برخی نظرسنجی ها نشان دهنده افت رضایت از عملکرد اوست.

طبق برخی تحلیل ها دلیل برخی مقام های دولتی درمحافظت از این شرکت، احتمال از دست رفتن هزاران فرصت شغلی در صورت مجرم شناخته شدن شرکت مهندسی اس ان سی-لاوالین است. این شرکت که یکی از بزرگترین شرکت های عمرانی جهان است، اگر در دادگاه محکوم گردد ممکن است به مدت ده سال از قراردادهای دولتی فدرال محروم است.

بحران در دولت ترودو در حالی ادامه دارد که رئیس هیأت خزانه داری کانادا درباره دلیل جدایی اش از دولت گفت: طی هفته های گذشته رویدادهایی را که دولت فدرال را تحت تاثیر قرار داده بودند آنالیز نموده ام و به این نتیجه رسیده ام که باید از سمت خودم در کابینه کناره گیری کنم.

فیلوپات تاکید نموده است که اعتماد خود را به نحوه برخورد دولت با این موضوع و واکنش های آن به موضوعاتی که مطرح شده از دست داده است.

ترودو شب گذشته به وقت محلی، در برنامه حزب لیبرال در تورنتو در واکنش به این استعفا اظهار داشت که نا امید است اما می تواند درک کند که چرا فیلوپات کابینه را ترک کرد.

با این رسوایی، رهبر حزب محافظه کار کانادا بار دیگر از ترودو خواست از سمتش استعفا دهد.

52310

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 6412

به "بحران سیاسی گریبان نخست وزیر جوان را گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران سیاسی گریبان نخست وزیر جوان را گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید