این مشـکل حـل شـدنی است

به گزارش مهسان بلاگ، بیمارستان 564 تختخوابی امام حسین(ع) در خیابان مدنی 93 هزار مترمربع مساحت دارد.این مرکز دارای تخصص های داخلی، جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب، قلب و عروق، عفونی، گوارش، زنان و زایمان، اطفال، چشم پزشکی، ارتوپـدی، روانپزشکی، دیالیز، آی. سی. یو و بخش های پاراکلینیکی است.

این مشـکل حـل شـدنی است

خبرنگاران محله- شقایق: تمام اینها یعنی یک امکان پزشکی خوب برای پایتخت نشینان و به خصوص اهالی منطقه. از زمان شیوع کرونا هم این بیمارستان به این بیماران خدمات رسانی نموده است و کارکنانش روزهای سختی را می گذرانند. اما در این منطقه کوچه ای وجود دارد که ساکنانش با روی دیگر این بیمارستان روبه رو هستند.

ساکنان کوچه عاشقباه که پشت بیمارستان امام حسین(ع) واقع شده است، از چند مسئله ناراضی اند. یکی از این مسائل بوی تصفیه خانه این بیمارستان است که گاه اهالی را آزار می دهد. یکی از اهالی این خیابان می گوید: سال هاست که این بو در این خیابان وجود دارد و همسایه ها از آن آزار می بینند. آنها که قدیمی ترند زمانی را به یاد می آورند که بو واقعاً غیرقابل تحمل می شد. اما الان شرایط بهتر شده است. حمیده پازوکی حتی به کسانی اشاره می نماید که قصد اجاره یا خرید خانه در این خیابان را داشته اند و به خاطر همین بوی تعفن پشیمان شده اند. گفته های مرد جوانی هم که از بقالی خیابان بیرون می آید تقریباً تکرار همین حرف هاست: ما مدت هاست که با این مشکل روبرویم. اهالی چند بار هم به شهرداری یا خود بیمارستان شکایت بردند. الان نسبت به چند سال قبل بو خیلی کمتر شده است. چون تا آنجا که من اطلاع دارم سوله امحای زباله این بیمارستان روباز بود. اما الان چند سالی است که سربسته شده و بو خیلی کمتر شده است. مریم ورشو، از دیگر ساکنان این خیابان اما می گوید: این مشکل پیش تر از این بیشتر بود. زمانی بود که زباله های بیمارستان هر روز جمع آوری نمی شدند. برای همین بوی تعفن بسیار بیشتر بود، اما الان مدتی است که زباله ها به صورت روزانه جمع آوری می شوند. این مسئله باعث شده بوی کمتری در محل حس شود. اما همچنان مشکل به طور نسبی پابرجاست. از طرف دیگر این بیمارستان با خانه های اطراف فاضلاب مشترک دارد که نتیجه اش پراکنده شدن گاه به گاه بوی این فاضلاب در خانه هاست.

اما این تنها مشکل این بیمارستان برای اهالی کوچه عاشقباه نیست. آنها از ترافیک کوچه و تردد فراوان ماشین ها هم شکایت دارند. محمد فراهانی می گوید: برخی از روزها در ساعت های دیدار این کوچه پر تردد می شود. بخشی از مراجعان هم از در اصلی و خیابان مدنی وارد نمی شوند و به این خیابان می آیند و ماشین هایشان را همین جا پارک می نمایند. به این ترتیب دیگر جای پارک برای ماشین های اهالی خود خیابان نیست.

  • یک مشکل، 15 سال پیگیری

اعضای شورایاری محله مدت هاست پیگیر حل مسائل کوچه عاشقباه هستند. پروانه ترکاشوند یکی از آنهاست که خانه اش در چند متری بیمارستان و در همین خیابان است. او می گوید: حدود 15 سال است که با این مسئله درگیر هستیم. سال های پیش بوی تعفن زباله ها که در بیمارستان انبار می شدند، واقعاً آزاردهنده بود. ساعت هایی از روز یعنی غروب ها و صبح ها هم بیشتر می شد و شهروندان را عاصی نموده بود. الان نسبت به گذشته شرایط بهتر شده است. اما با گرم شدن هوا باز هم بوی تصفیه خانه در کوچه می پیچد. بخشی از این زباله ها عفونی هستند و همین موضوع در این روزها که با شدت دوباره ویروس کرونا روبرو هستیم، اهالی را نگران می نماید. . جعفر عموزاد هم که 2 دوره است در شورایاری فعالیت دارد، درباره مشکل خیابان عاشقباه می گوید: گاهی در ساعات دیدار در بیمارستان این خیابان بسیار پرترافیک می شود. باید بیمارستانی با این وسعت که به تعداد زیادی از شهروندان خدمات می دهد، پارکینگی هم برای ماشین های مراجعان داشته باشد. خودم چند بار شاهد درگیری بین راننده ها در این خیابان سر همین مسئله جای پارک بوده ام. ایجاد پارکینگ عمومی در بیمارستان واجب است که باید توسط شهرداری منطقه انجام شود. او درباره بوی نامطبوع زباله های بیمارستانی هم می گوید: در فصل تابستان و با گرم شدن هوا مشکل بوی زباله ها بیشتر می شود. ساختـمان هایی هم در این خیابان وجود دارند که فاضلاب مشترک با بیمارستان دارند و بوی تعفن داخل ساختمان هایشان می رود.

عمـوزاد که خودش هم 10 سال است ساکن همین محله است و عضو کارگروه محیط زیست شورایاری است، شرح می دهد: مشکل فاضلاب را بارها با خود بیمارستان و شـهرداری در بازدیدهای میدانی که داشته ایم، مطرح نموده ایم. الان حدود 2 سال است سوله امحای زباله سربسته شده است، اما باز هم در تابستان و با آغاز گرما بوی تصفیه خانه گاه و بیگاه در کوچه می پیچد.

  • کار شهرداری فقط جمع آوری به موقع زباله هاست

یک سوی این مشکل به شهرداری و نحوه جمع آوری پسماندها و زباله های بیمارستانی برمی شود. علی برازش از کارکنان بخش پسماندهای پزشکی اداره پسماند شهرداری تهران در این باره شرحاتی می دهد که طبق آنها ظاهراً مشکل تنها می تواند به دست مسئولان بیمارستان حل شـود. او می گوید: زباله های بیمارستان امام حسین(ع) تـوسط خود کادر بیمارستان تفکیک می شود و زباله های عفونی و غیرعفونی از هم جدا می شوند. یک خودرو برای حمل زباله های عفونی و خـودرویی هم برای حمل زباله های غیرعفونی در نظر گرفته ایم که هر دو به کهریزک انتقال داده می شـوند. تنهاکاری کـه شهرداری می تواند بکند انتقال تفکیک شده و به موقع زباله هاست. برای بقیه ماجرا خود بیمارستان باید چاره اندیشی کند. برازش البته این شرح را هم می دهد که در حال حاضر جمع آوری و انتقال زباله ها به عهده شرکت پیمانکاری است که مدیریتش با بخش خصوصی است. محمدرضا معصومی مسئول همین شرکت پیمانکاری است که می گوید: با توجه به حجم بالای زباله های بیمارستان امام حسین(ع) و افزایش گرما باید اتاقک پسماند طراحی شود. یعنی جایی که مسقف و دارای خنک نماینده باشد. او هم تأیید می نماید که پسماندهای این بیمارستان در هر شیفت شب جمع آوری می شوند و زباله های عفونی و غیرعفونی توسط خود مسئولان بیمارستان تفکیک می شوند: ما از این بیمارستان و دفع زباله ها بازدیدهای مرتب داریم و اگر زمانی موردی از اختلاط زباله های عفونی و غیرعفونی پیدا کنیم موظف هستیم به محیط زیست اطلاع رسانی کنیم. هرچند همواره احتمال این وجود دارد که این اختلاط، ندانسته اتفاق بیفتد

  • فقط کمی همت

با تمام این صحبت ها و با توجه به آنچه در خیابان عاشقباه دیدیم و آنچه از تصفیه خانه و محل جمع آوری زباله ها مشاهده کردیم، به نظر می رسد با کمی دقت بیشتر از سوی مسئولان بیمارستان مشکل بوی تصفیه خانه و زباله ها حل شدنی است. تا چند سال پیش سوله امحای زباله و تصفیه خانه سرباز بود و همین باعث می شد بوی زباله ها و تصفیه خانه در ساعت هایی از روز و به خصوص فصل گرما کوچه را پر کند. اما امروز این سوله ها سرپوشیده شده و فقط کیسه های زباله در محوطه بیمارستان و کنار سوله جمع آوری می شوند که اگر این زباله ها هم طبق گفته کارمند اداره پسماند پزشکی شهرداری در یک ساعت خاص در محوطه گذاشته شوند و فاصله زمانی قرار دادن زباله ها و جمع آوری آنها توسط شهرداری کمتر شود، این مشکل هم حل می شود و فقط می ماند فاضلاب مشترک بیمارستان با خانه های اطراف که آن هم با کمی همت مسئولان بیمارستان و اداره فاضلاب حل شدنی است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 52067

به "این مشـکل حـل شـدنی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مشـکل حـل شـدنی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید