افسانه خودروهای کره ای در ایران تمام شد؟

به گزارش مهسان بلاگ، دیروز در خبری اعلام شد به زودی فراوری دو خودروی کره ای هیوندای ورنا و آوانته در ایران متوقف می گردد و دو خودروی چینی جایگزین آنها می شوند. پیش از این هم اعلام شده بود ریو دیگر خودروهای کره ای که در ایران تحت لیسانس کیا فراوری می شد، متوقف می گردد.این طور که پیداست کم کم خودروهای کره ای خیابان های ایران را ترک می نمایند و جای خود را به خودروهای چینی خواهند داد. پیش از این هم مشابه همین اتفاق برای خودروهایی مثل گل و دوو سی یلو افتاده بود.

افسانه خودروهای کره ای در ایران تمام شد؟

شورش سرخ علیه کره ای ها

ورنا و آوانته دو برادر از یک شرکت خودروسهازی هیوندای کره هستند که از سال ها پیش توسط شرکت خودروسازی راین (زیرمجموعه کرمان موتور) در ایران فراوری می شوند. باتوجه به اینکه خودروهای کره ای عموما کیفیت مناسبی دارند، همیشه توانسته اند رضایت مشتریان ایرانی را جلب کنند. خودروهای کره ای به کم خرج بودن و بی آزار بودند مشهورند.

سال جاری فراوری این خودروها به حداقل میزان خود رسید؛ علاوه بر توقف فراوری ورنا، فراوری آوانته هم 40 درصد کاهش یافته و به هزارو 280 دستگاه رسیده. حالا رسما اعلام شده این دو محصول هیوندای فقط تا پایاان سال جاری فراوری می شوند و بعد از آن خودروهای چینی جایگزین آنها می شوند. اینطور که اعلام شد 10VoleexC خودروی شهری و کوچک گریت وال موتور یکی از دو خودرویی است که قرار است روانه بازار ایران گردد. مدل دیگر همین خودرو یعنی C30 هم قرار است به زودی وارد بازار ایران گردد. مسئولان کرمان خودرو گفته اند علت این ماجرا خاتمه قراردادشان با کره ای هاست اما واضح است جواب این معما را باید حول و حوش موضوع تحریم ها جست و جو کرد.

چینی ها در سبد کرمان موتور

وقتی نام کرمان موتور می آید خاطرات شیرینی به ذهن مردم متبادر می گردد. ذائقه مردم هنوز از سی یلو سواری شیرین است. بعدها هم کرمان خودرو گل را فراوری کرد که خودروی باکیفیتی بود اما به دلیل تحریم ها مجبور به متوقف کردن فراوری آن شدند.

بعد از این محدودیت ها کرمان خودرو به فراوری دو خودروی چینی با نام های Lifan 520 و Lifan 620 روی آورد. اولی 15 میلیون و دومی حدود 20 میلیون تومان قیمت دارد. اما این دو برادر دوقلو با وجود قیمت مناسب هنوز بین مردم آنچنان جا نیفتاده اند، شاید بی اعتمادی مردم به برندهای چینی در انتخاب نوع خودرو بی تاثیر نیست. البته ناگفته نماند مهم ترین ضعف کرمان خودرو در تمام این سال ها عدم اطلاع رسانی مناسب و ضعف در بحث تبلیغات بوده است.

سرنوشت مبهم ریو

مشابه این اتفاقاتی که در خصوص محصولات دوو و هیوندای در ایران افتاده، برای محصولات کیاموتورز هم در حال رخ دادن است.

ایرانی ها معمولا با محصولات این شرکت میانه خوبی دارند و شاهد این مدعا هم قرق شدن خیابان های شهر توسط پراید است. جدا از آن ایرانی ها به خیلی از محصولات وارداتی و کلاس بالاتر این شرکت هم روی خوش نشان داده اند. از کیا اسپورتیج و اپتیما گرفته تا سراتو. این خودروهای وارداتی از کیامتورز هم اخیرا جهش قیمتی قابل توجهی داشتند اما موضوع اصلی بحث روی خودروی محبوب و ارزان قیمتی به نام ریو است.

چند هفته پیش مسئولان سایپا اعلام کردند ریو فقط تا خاتمه سال جاری فراوری می گردد. مسئولان سایپا شرح داده اند: چون ریو تحت لیسانس کیا فراوری می گردد ما نمی توانیم تغییری در ماشین انجام دهیم. چون ما طبق قوانین ایران مجبور به قراردادن ایربگ شده ایم و شرکت کیا با این مسئله مخالف است باید فراوری را متوقف کنیم. البته ناگفته کنند پیش از این به بیرون درز نموده بود ریو به دلیل تحریم ها با مشکل تامین قطعات رو به رو شده است. با این حال به نظر نمی رسد مسئولان سایپا آلترناتیو مناسبی برای ریو داشته باشند و بعضی زا شنیده ها حاکی از این است که می خواهند خط فراوری ریور ا در اختیار تیبا قرار دهند! در ضمن اگر خودروی جدیدی هم جایگزین ریو گردد در کلاس بالاتر خواهد بود و در رنج قیمت زیر 20 میلیون تومانی نخواهد بود.

افسانه خودروهای کره ای از کجا شروع شد؟

خودروسازان کره ای از اوایل دهه 70 میلادی و با هدف حذف خودروهای ژاپنی و آلمانی از خاک کشورشان پا به عرصه وجود گذاشتند و توانستند با نیم نگاهی که به تکنولوژی ژاپن داشتند در مدت کوتاهی پله های ترقی را به سرعت پیموده و ضمن کسب بازار اتومبیل کشور خود، بازارهای بسیاری از کشورهای تازه توسعه یافته و اروپایی را نیز از آن خود کنند. ورود خودروهای کره ای به ایران از شروع دهه 70 شمسی و در پی قراردادی که شرکت خودروسازی کرمان موتور جهت فراوری خودروهای سواری دوو در حاشیه شهر بم در استان کرمان منعقد شد، همراه بود و مقرر شد خودروهای این کارخانه کره ای در دو مدل اسپیرو و ریسر به دست مصرف کنندگان ایرانی برسد.

ساخت این دو مدل خودروی سواری که نسل اول اتومبیل های کره ای را تشکیل می دادند، از سال 1371 تا 1376 ادامه یافت و در آن سال ها با استقبال گسترده ای که مصرف کنندگان ایرانی از این خودروها داشتند، سرود سرشاری برای کرمان موتور به ارمغان آورد اما در سال 76 و در پی تغییر و تحولی که در طراحی و ساخت این خودرو صورت گرفت، خودروی سی یلو با کمی تغییرات بدنه و تعیینات فنی به بازار ایران وارد شد تا جایگزین پسرعموهای چشم بادامی نسل قبل خود گردد.

گفتنی است خودرویی که تحت عنوان سی یلو وارد ایران شده بود فرزند ناخلف خودرویی به نام نکزیا بود که با موتور 1800 سی سی، چهارسوپاپه تجهیزاتی به مراتب کامل تر در کشورهای رومانی و ازبکستان عرضه می شد و این درحالی بود که این خودرو با حذف بسیاری از تجهیزات و نصب موتور 1500 سی سی با قیمتی در حدود 12 میلیون و 500 هزار تومان که در زمان خود رنج قیمتی مناسبی برای خودرویی با این تعیینات محسوب می شد، در اختیار مصرف کننده ایرانی قرار می گرفت.

البته ذکر این نکته لازم است که در خلال این سال ها کرمان موتور خودرویی شهری ارزان قیمت و پرطرفدار دیگری از همین کارخانه به نام ماتیز را روانه بازار تشنه ایران کرد و این خودرو در مدت کوتاهی که میهمان خیابان های شهرهای کشور بود توانست دل خیلی از رانندگان ایرانی به خصوص خانم ها را برباید. در این خصوص باید گفت اوج حضور خودروهای کارخانه دوو تا اوایل دهه 80 شمسی بود و پس از تغییراتی که در مدیریت این خودروساز به دلیل واگذاری سهام آن به شرکت جنرال موتورز آمریکا به وجود آمد و به واسطه تحریم هایی که از سوی این کشور همیشه متوجه ایران بود، از فروش و عرضه این خودرو و قطعات یدکی آن به کشورمان جلوگیری شد و عملا قارداد کرمان موتور با این خودروسازی کره ای - آمریکایی به حالت تعلیق درآمد.

از سوی دیگر کرمان موتور که با عرضه خودروهای کره ای توانسته بود اطمینان مصرف کننده داخلی را جلب کند، به فکر گسترش فعالیت خود در زمینه خودروهای اروپایی و همچنین خودرویی ارزان قیمت و خانوادگی به جای محصولات قبلی خود درآمد و به همین دلیل در سال 82 شرکت کرمان موتور طی قراردادی با شرکت فولکس واگن آلمان، مونتاژ خودروی گل (GOL) را در این شرکت شروع کرد و مدیریت فروش و خدمات پس از فروش آن را نیز به شرکت مدیران پارس که از شرکت های تابعه کرمان موتور بود سپرد. مونتاژ و ساخت فولکس گل نیز تا بهمن ماه سال 84 ادامه داشت و پس از فراوری در حدود 11 هزار دستگاه از ادامه فراوری این خودرو به دلایلی که تعیین نیست، جلوگیری شد.

شرکت کرمان موتور برای اینکه سهم خود را در بازار خودروهای سورای و ارزان قیمت کشور از دست ندهد از سال 86 طی قراردادی که با طرف چینی منعقد کرد، مونتاژ و فروش خودروهای لیفان را شروع و عملا از سال 87 مدل های مختلف این خودروی چینی را شامل لیفانی 52 و 620 را با قیمت 15 و 20 میلیون تومان به بازار عرضه کرد. این خودروها که در ابتدا به جهت یدک کشیدن نام چینی زیاد باب طبع مصرف کنندگان ایرانی قرار نگرفته بود به جهت برخورداری از موتوری که به ادعای فروشندگان آن از تکنولوژی کشور ایتالیا بهره می برد و تجهیزاتی مدرن و خوبی که در خودرو گنجانده شده توانسته جای خود را در بین دیگر محصولات موجود در بازار اتومبیل کشور باز نموده و در رنج قیمتی خود با دیگر محصولات موجود به رقابت بپردازد.

منبع: روزنامه هفت صبح

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: برترین ها
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16502

به "افسانه خودروهای کره ای در ایران تمام شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه خودروهای کره ای در ایران تمام شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید