اجرای سیاست های حمایتی از طرح های عمرانی سازگار با معماری تاریخی و فرهنگی کشور

به گزارش مهسان بلاگ، نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هیرمند و هامون و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نامه ای به معاون اول رئیس جمهوری خوستار اجرای سیاست های حمایتی از طرح های عمرانی سازگار با معماری تاریخی و فرهنگی در کشور شد.

اجرای سیاست های حمایتی از طرح های عمرانی سازگار با معماری تاریخی و فرهنگی کشور

به گزارش خبرنگاران، در متن نامه احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هیرمند و هامون و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری آمده است:

ضمن تقدیر و تشکر از کوشش های بی شائبه جنابعالی و همکاران محترم، همانگونه که مستحضرید معماری ایرانی- اسلامی یکی از شاخصه های اصلی شهرهای تاریخی کشور است که به عنوان یک اثر فرهنگی مورد توجه ویژه گردشگران داخلی و خارجی نیز واقع شده است، به علاوه، توسعه فضاهای مسکونی، اداری و خدماتی در این شهرها متناسب با شاخصه های معماری و شهرسازی در گذشته ایران اسلامی نه تنها در جهت حفاظت از داشته های فرهنگی موجود است بلکه موجب توسعه ظرفیت ها و جذابیت های گردشگری نیز خواهد شد.

طی سفر اینجانب به شهر اصفهان (مطابق مشاهدات و مذاکره با مسئولین مربوطه) متاسفانه این طور به نظر می رسید که در فرایند گسترش امروزی این شهر، حمایت از توسعه ابنیه های تاریخی و فرهنگی و همچنین توجه به مهندسی فضاهای سبز ایجاد شده با دانش و فرهنگ بومی ایران مورد غفلت واقع می گردد. بدون شک در ارزیابی مالی طرح های توسعه شهری اصفهان در نظر دریافت منافع ملموس و ناملموس ظرفیت های فرهنگی و تاریخی (مانند وجود بناهای عالی قاپو، هتل عباسی و ...) و زیست محیطی (مانند جاری شدن آب زاینده رود و ...) به عنوان محلی برای ایجاد درآمد و اشتغال ضرورت دارد؛ که متاسفانه در طرح های عمرانی مختلف دولتی و خصوصی این موضوع کمتر مورد توجه واقع شده است. براساس نظرات کارشناسی در صورت حمایت، نهادهایی مانند شهرداری ها و استانداری ها از طرح های عمرانی سازگار با معماری بناهای تاریخی و فرهنگی در کشور می توان علاوه بر بهبود کیفیت زندگی مردم، زمینه های ایجاد اشتغال و درآمد متناسب با افزایش گردشگری را (بخصوص در شهرهای تاریخی کشور) فراهم کرد. همچنین با توجه به محدودیت منابع در کشور، به نظر می رسد صرف کردن منابع موجود در یک الگوی ناهمگون با مهندسی تاریخی شهرها و ناسازگار با محیط زیست شهری موجب کاهش بهره وری و در نهایت تخریب و آلودگی غیر قابل جبران محیط زیست طبیعی و انسانی در این مناطق خواهد شد.

به هر حال پیشنهاد می گردد به هر نحوی که صلاح می دانید در دستور کار مسئولین وزارتخانه های ذیربط قرار گرفته و در جهت اجرایی شدن سیاست های حمایتی از طرح های عمرانی سازگار با معماری تاریخی و فرهنگی در کشور و بطور ویژه در شهر اصفهان برنامه ریزی و اقدام مقتضی مبذول گردد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5975

به "اجرای سیاست های حمایتی از طرح های عمرانی سازگار با معماری تاریخی و فرهنگی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای سیاست های حمایتی از طرح های عمرانی سازگار با معماری تاریخی و فرهنگی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید