آشنایی با تاریخ و جاذبه های تالش گیلان

به گزارش مهسان بلاگ، جاذبه های تالش گیلان

یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین استان های ایران در شمال کشور، شهرستان تالش است. تالش یا نام قدیم آن طوالش در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیاری شده اما این خطه، همچنان نه تنها آداب و رسوم و زبان و فرهنگ خود را حفظ کرده اند بلکه از موهبت طبیعی الهی اطرافشان نیز به خوبی مراقبت کرده اند. در این میان جاذبه های تالش گیلان هر چند که اگر آن ها را بشماریم به بیش از 30 جاذبه می رسد اما در مجله گردشگری خبرنگاران سعی می کنیم تا بیشتر آن ها را معرفی کنیم. بیشتر جاذبه های شناخته شده و البته معروف تالش را که می تواند مقصدی برای سفر و طبیعت گردی در استان گیلان باشد. از نکات جالب راجع به مردم تالش، وجود گروه هایی از آن ها در روسیه و کشور آذربایجان است.

آشنایی با تاریخ و جاذبه های تالش گیلان

تالش در گذشته

شاید از جاذبه های تالش گیلان را بایستی گذشته آن دانست. منطقه تالش در گذشته، منطقه بزرگی از شمال قفقاز تا شرق دریای خزر و جنوبی رسیده به سپید رود و منطقه غرب کشیده شده تا نیزدشت و اردبیل و نیر و سراب را شامل می شد. از شرق نیز به تپه مارلیک می رسید. شهر تالش را با نام هشتپر هم می شناسند که پس از رشت، بزرگترین شهر استان گیلان است. امروزه تالش از سمت شمال به آستارا، از جنوب به رودبار، از شرق به دریای خزر و انزلی و از غرب به استان اردبیل مرزبندی شده است.

گروه های قبیله ای مردم تالش هم اکنون در کشور آذربایجان و بخش هایی از روسیه زندگی می نمایند. زبان تالشی یکی از قدیمی ترین زبان های ایران (برگرفته از زبان پهلوی قدیم) است که تا به امروز باقی مانده و به گویش های تالشی معروف هستند. مردم این شهرستان و جاذبه های تالش گیلان با زبان های ترکی آذری، گیلکی، فارسی و تالشی صحبت می نمایند.

یافته های باستان شناسی در میان جاذبه های تالش گیلان

گفته می گردد که قوم تالش در واقع بازمانده های اقوام کادوس باستان و از همسایگان قوم گیل در دوران باستان هستند. ژاک دمرگان فرانسوی با انجام کاوش های باستان شناسی در این منطقه، توانست گوردخمه های بسیاری را به نام گورکان پیدا کند. دخمه یا تومولوس ها از جاذبه های تالش گیلان بودند که متاسفانه مورد دستبرد غارتگران قرار گرفتند و به همین دلیل بسیاری از آن ها نابود شدند.

هر چند که منطقه تالش تماما بخشی از ایران محسوب می شد اما معاهده گلستان در سال 1813 بخشی از آن را به روسیه واگذار کرد. ابتدا آستارا با خط مرزی رودخانه آستاراچای به دو قسمت و در میان این دو کشور تقسیم شد. متاسفانه عهدنامه ترکمن چای بخش های دیگری از منطقه بزرگ تالش را از ایران جدا نمود. در دوره ای از تاریخ (پس از کشته شدن نادرشاه)، تالشی ها استقلال خود را تا سال 1828 میلادی اعلام نموده و شهر لنکران در شمال را به عنوان پایتخت خود انتخاب نمودند. عمده درآمد مدرم این نواحی از دامداری و کشاورزی است.

محدوده قرارگیری جاذبه های تالش

اگر بخواهیم جاذبه های تالش گیلان را براساس محدوده جغرافیایی آن نام ببریم باید تمام مناطق تفریحی و جاذبه هایی را که در میان شهرهای تالش، آستارا، ماسال، رضوانشهر، فومن و شفت قرار گرفته اند را به آن اضافه کنیم. همچنین بخش هایی از شهرستان های صومعه سرا، خلخال و رودبار هم که به زبان تالشی سخن می گویند را می توان در این مجموعه قرار داد. بلندترین قله این منطقه، کوه آق داغ با ارتفاع 3200 متر از سطح دریاست که رودخانه سفیدرود در نزدیکی آن قرار گرفته است. همچنین کوهستان باغرو با داشتن قله هایی بالاتر از 3000 متر، همواره مقصدی برای کوهنوردان حرفه ای بوده است.

پوشش گیاهی و جانوری تالش

گیاهان و درختانی مانند انار، انجیر، آلو، ازگیل، زردآلو، گلابی، گیلاس، سیب و فندق به همراه پوشش جانوری آهو، ببر، خرس قهوه ای ، شغال، راسو، روباه، بز کوهی و پلنگ را هم اکنون در این خطه می توان یافت. درختان دشتی و جنگلی مانند توسکا، یالان قوز، بلوط های شاه بلوطی برگ، درخت آهن، شاه بلوط شرقی، افرا و ممرز هم در این جنگل ها رویش دارند و جاذبه های تالش گیلان را تشکیل می دهند.

پارک جنگلی سیاه داران

از جاذبه های تالش گیلان که نامش برای گردشگران و مسافران در ابتدا عجیب می آید، پارک جنگلی سیاه داران در کنار روستای سیاه داران است. روستاییان به دلیل تراکم بسیار و درختان بلوط سیاه سر به فلک کشیده ای که این جنگل دارد، نام سیاه داران را برای آن انتخاب نموده اند. چرا که در گذشته توده عظیم درختان و تاریکی درون جنگل مانع ورود مردم به درون آن می شد. بعد از اینکه مردم منطقه جنگل پوشیده از درختان سیاه یعنی درختان بلوط و آزاد را دیدند به آن نام سیا داران را نهادند. این منطقه روستایی به همراه جنگل پر تراکنش هم اکنون به یکی از مناطق تفریحی و جذاب برای مسافران تبدیل شده است.

در جنوب غربی شهر تالش قرار گرفته و امکاناتی مانند رستوران، آلاچیق، امکانات رفاهی و حتی سورتمه ریلی جنگلی در میان دامنه های تپه و جنگل سیاه داران سفر شما را هیجان انگیز تر می نماید. در این جنگل آهو و غزال وحشی را می توانید ببینید. دریاچه سراگاه به این جنگل نزدیک است.

منطقه ییلاقی دو خاله کوه تالش

یکی از روستاهای ییلاقی در تالش بوده که مردم منطقه تنها برای ییلاق و فصل های گرم سال از آن استفاده می نمایند. منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش از جاذبه های تالش گیلان است که در فصول پر بارش و برفی خالی از سکنه می گردد.

غار سوباتان

از جمله مناطق تفریحی در میان جاذبه های تالش گیلان منطقه سرسبز سوباتان است. شاید گروه های بسیاری به دلیل تپه ها و کوه های سرسبز با مناظر بی نظیر سوباتان، راهی این مکان شوند اما معمولا خبری از وجود غاری در این ناحیه ندارند. غاری که اگر چه برای گردشگران عادی، فضای چندان مناسبی نیست اما غارنوردان حرفه ای را به سمت خود می کشاند. این غار هنوز به طور کامل اکتشاف نشده و ورودی سختی هم دارد.

مردم محلی نام غار را گنج خانه گذاشته اند و بدون راهنما نمی توانید آن را بیابید. برای ورود به غار باید خود را به صخره های منطقه با ارتفاع 5 تا 15 متری ناحیه ای در نزدیکی روستای سوباتان برسانید. برای رسیدن به دهانه غار باید به میانه صخره ها صعود داشته باشید تا دهانه بسیار باریک غار را ببینید.

مردم محلی بر این باورند که اگر کسی وارد گنج خانه گردد، طلسم شده و صدمه می بیند. در نتیجه هنوز کسی از جمله گروه های حرفه ای غارنوردی و اکتشاف وارد این غار نشده اند.

دریاچه سراگاه

یکی از دریاچه های دیدنی و نسبتا بزرگ دریاچه سراگاه در میان جاذبه های تالش گیلان است که نه تنها منبع آب شیرین منطقه بوده بلکه به مکانی برای پرورش ماهی برای اهالی هم تبدیل شده است. این دریاچه در 10 کیلومتری بخش مرکزی تالش و در نزدیکی روستای سراگاه تبدیل شده است. آب این دریاچه از چشمه های اطرافش تامین می گردد. اطراف دریاچه را شالیزارهای برنج و مزارع کیوی دربرگرفته است. می توانید مرغان دریایی را در اطراف دریاچه در حال پرواز ببینید.

  • راستا دسترسی: به هشت پر (تالش) بروید. از میدان معروف هشتپر به سمت کوه های شهیدان گمنام حرکت کنید. در جاده پیش رو، راستا روستای نعلبند را پیش گرفته تا به دوراهی برسید. در این دوراهی که یک سمتش به سمت روستای مریان می رود باید راستا روستای سراگاه را انتخاب کنید.

رودخانه کرگان رود

کمپ نمودن در اطراف رودی که همه سال پر آب بوده و جزو بزرگترین رودهای ناحیه غربی استان گیلان است، می تواند هر گردشگر و عاشق ماهی گیری را به خود جذب کند. رودخانه کرگان رود از جاذبه های تالش گیلان بوده که سرشاخه های آن از ارتفاعات 3000 متری از کوه های تالش سرچشمه می گیرند. رودها و شاخه های بسیاری از جمله رود آق اولر، وزنه سر و رزه چای به این رودخانه می پیوندند.

ماهی هایی مانند ماهی سفید و ماهی آزاد در این رود زندگی می نمایند. کرگان رود پس از عبور از میان شهر تالش، در 6 کیلومتری شرق این شهر و در روستای قروق به دریای خزر می ریزد. طول آن 5/42 کیلومتر است و در تابستان تا حدودی کم آب می گردد.

پارک جنگلی گیسوم

اگر به دنبال دریا و جنگل در کنار یکدیگر هستید، پارک جنگلی گیسوم را پیشنهاد می دهیم. تمام گردشگرانی که وارد این راستا شده اند، پارک جنگلی گیسوم را به خاطر جاده ای پوشیده شده از درختان سرسبز و مرطوب سر به فلک کشیده اش می شناسند. این جاده را می توان از رویایی ترین جاده های شمال دانست که دریا و جنگل را به هم پیوند می دهد. منطقه 80 هکتاری جنگل دارای 76 گونه گیاهی بوده و آبشار ویسادار هم از جاذبه های تالش گیلان درون پارک جنگلی گیسوم است.

این جنگل در فصل تابستان به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع اش و در تابستان به دلیل ظاهر رنگارنگ پاییزی اش بسیار دیدنی می گردد. حتی زمستان جاده پارک جنگلی گیسوم هم پس از بارش برف ها در ارتفاعات بالایی آن، بسیار دیدنی است. این جنگل یکی از جنگل های مطرح دارای درختان انجیلی (درختان بومی ایران) است که پاییز آن را پر از رنگ های زرد، نارنجی، قرمز و سبز می نماید. امنیت این پارک و جنگل بالا بوده، چرا که پاسگاه پلیس امنیت دارد و به غیر از این، برای خانواده های ایرانی امکاناتی مانند سوئیت اجاره ای، مرکز و مغازه های خرید و ساحلی برای شنا در امتداد دریا فراهم شده است.

  • راستا دسترسی: جاده رشت به سمت آستارا را پیش بگیرید. از روستای پره سر عبور کنید. 5 کیلومتر در همین جاده ادامه داده تا به راستا جنگل در سمت راست جاده برسید.

سوباتان منطقه ای بالای ابرها

شاید منظره ها و تصاویر بسیاری از گله های اسب ها را در میان مراتع سرسبز دیده باشید که آزادانه در حال چرا هستند. بسیاری از این عکس ها در منطقه ای ییلاقی به نام سوباتان گرفته شده اند. در میان جاذبه های تالش گیلان مناطق ییلاقی بسیاری را خواهید یافت که بیشتر مواقع سال، در بالای دریای سفید ابرها قرار گرفته اند. منطقه ییلاقی و جنگلی سوباتان از جمله این مناطق بوده که خانواده های لیساری در فصول بهار و تابستان از کلبه های چوبی شان در آن استفاده می نمایند. چه از اردبیل و چه از هشت پر برای این منطقه راه دسترسی دارید.

برخی از گروه های گردشگری به همراه راهنمایان حرفه ای خود، از درون جنگل لیسار به سمت سوباتان پیاده روی می نمایند.

  • راستا دسترسی: در راستا تالش، باید به سمت آق اولر حرکت کنید. روستای کیش دبی را پشت سر بگذارید و در دوراهی پیش رو، راستا سمت راست را به درون جنگل ادامه دهید تا به سوباتان برسانید. در این راستا دقت کنید که جاده خاکی بوده و با وسیله نقلیه مناسبی آن را طی کنید. پیشنهاد می دهیم که در روستای کیش دبی از اهالی، وانت کرایه کنید تا شما را به سوباتان برساند.

آبشار ورزان

یکی از زیباترین جاذبه های تالش گیلان و آبشارهای شمال کشور است که در 36 کیلومتری شمال غربی تالش قرار گرفته است. برای رسیدن به آبشار ورزان باید به سمت سوباتان حرکت کنید و در نهایت راستا 22 کیلومتری دریاچه نئور اردبیل را پیش بگیرید. نام دیگر آبشار ورزان، ورازان بوده که در اتفاع مابین 1900 تا 1970 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

راستا دسترسی به این آبشار پس از روستای سوباتان، احتیاج به پیاده روی سبکی در میان کوه ها و تپه های سرسبز کنار دریاچه دارد. روستای ورزان تا منطقه ییلاقی سوباتان 4 کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع آبشار بیش از 100 متر است.

مناطق حفاظت شده و پارک های تالش

بسیاری از جاذبه های تالش گیلان که برای شما نام بردیم، در میان مناطق حفاظت شده و پارک های جنگلی قرار گرفته اند. پارک ملی هیرکانی که در برگیرنده این منطقه است، توانسته به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، برای ثبت در میراث جهانی یونسکو ارائه گردد. در این منطقه می توان، منطقه های حفاظت شده بسیاری از جمله مناطق زیر را پیدا نمود که بسیار دیدنی هستند.

  • منطقه حفاظت شده لیسار، جوکندان تالش
  • منطقه حفاظت شده استیل آستارا
  • منطقه حفاظت شده لوندویل آستارا
  • منطقه حفاظت شده آلالان اسالم
  • منطقه حفاظت شده ناو اسالم
  • پارک جنگلی دکتر درستکار گیسوم

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: الی گشت
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11770

به "آشنایی با تاریخ و جاذبه های تالش گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تاریخ و جاذبه های تالش گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید